Tandvårdens Etik i ny upplaga

Tandvårdens etik är författad av universitetslektor Thomas Kvist vid avdelningen för endodonti och Gert Helgesson, professor i medicinsk etik vid Karolinska Institutet.

Boken tar upp intressanta och viktiga frågor och visar såväl på svårigheter i att hantera olika beslutssituationer som vilka filosofiska verktyg som finns för att ta itu med problemen. Den vänder sig främst till studenter på olika tandvårdsutbildningar men även de som är yrkesverksamma inom tandvården kan ha utbyte av att läsa den.

Bild på omslaget till Tandvårdens etik.

– Gert Helgesson och jag är givetvis glada att vår bok Tandvårdens Etik har kommit till användning i samband med olika utbildningar inom tandvården sedan den kom ut 2015 och att förlaget velat trycka en ny upplaga, säger Thomas Kvist.

Till denna andra upplaga har en grundlig genomgång gjorts av innehållet. Inaktuella uppgifter har ersatts med aktuella, det gäller inte minst juridiska förändringar som skett sedan bokens första upplaga kom ut. Dessutom har några nya fallbeskrivningar tillkommit. Boken har också fått nytt omslag.

Tandvårdens etik ges ut av Gothia Kompetens

Läs ett utdrag av boken