Bild på läkare i förgrunden och patienter i bakgrunden

Svensk vård i framtiden: Det här är utmaningen enligt forskarna

I Handelshögskolans podcast "Staten och Kapitalet" ger Ewa Wikström, professor i Health Governance, tillsammans med två forskare från Handelshögskolan, sina perspektiv på några av de stora utmaningarna som vården står inför, bland annat digitalisering, privata sjukvårdsförsäkringar och nätläkare.

Blond leende kvinna
Ewa Wikström, professor i Health Governance och föreståndare för Centre for Health Governance.

Ewa Wikström, föreståndare för Centre for Health Governance (CHG), Handelshögskolans och Sahlgrenska akademins gemensamma satsning inom hälsoekonomi och styrning, lyfter i podcasten ”Staten och kapitalet” några av svårigheterna för hälso- och sjukvården.

Det handlar om de begränsade resurserna, men också om skillnader i tillgänglighet och en ojämlik hälsa. Vi har också en stor transformation som är kopplat till nya digitala lösningar som AI som beslutsstöd samt ett förändrat organisatoriskt landskap där inte bara det offentliga aktörer ska leverera vårdtjänster, utan även privata aktörer.

Som föreståndare för CHG har Ewa Wikström ett nära samarbete med olika aktörer inom hälso- och sjukvården, där man dagligen hanterar det ökade vårdbehovet. En av lösningarna för att öka tillgängligheten är artificiell intelligens (AI). Det kommer dock med en del frågor, bland annat rättsliga aspekter för att säkerställa en patientsäker vård.

Om vi använder AI som beslutsstöd för att patienten ska hamna hos rätt vårdaktör, vad betyder det för verksamhet i övrigt? Vi kanske behöver förändra styrformerna på hela systemet samtidigt, säger Ewa Wikström i avsnittet.

Riskerar urholka det offentliga systemet

John Lapidus, forskare i ekonomisk historia, tar upp frågor kring privata sjukvårdsförsäkringar och dess påverkan på det svenska sjukvårdssystemet. Han poängterar att privata vårdförsäkringar erbjuder snabbare tillgång till vård, men varnar för att detta parallella system riskerar att konkurrera ut det offentliga systemet. Lapidus framhåller också att företag och vissa grupper inom samhället kan dra fördel av denna privatisering, medan det offentliga systemet riskerar att urholkas och förlora stöd från viktiga grupper.

När man har två sjukvårdssystem i ett och samma land då har man inte ett längre ett gemensamt system för alla, utan två system som fungerar enligt två helt olika logiker, säger John Lapidus.

Gustav Kjellsson, forskare i nationalekonomi, och John Lapidus, forskare i ekonomisk historia, i podcasten Staten och kapitalet.

"Digitala vården är här för att stanna"

Gustav Kjellsson, forskare i nationalekonomi, fördjupar diskussionen om digitalisering av vården. Han forskar kring nätläkare och digitala vårdbesök, och hur dessa påverkar primärvården. Förhoppningen är att dessa digitala besök ska avlasta vården. Kjellsson framhåller dock att den ökande tillgängligheten troligen ökar efterfrågan på vård, men att den lägre kostnaden för att producera dessa besök kan göra en sådan ökning kostnadsneutral.

– Vi ser att den digitala vården är här för att stanna. Det finns potential att det kan avlasta vården om det används på rätt sätt, säger han.

Text: Jessica Oscarsson

Podcasten "Staten och kapitalet"

Lyssna på hela avsnittet här "Vem tjänar på tillgänglig och jämlik vård?"