Hand som färglägger atomer
Foto: Johan Wingborg

Rekordstort intresse för höstens Upptäckarklubb

Intresset för höstens Upptäckarklubb är rekordstort. Hela 133 barn anmälde sitt intresse till de 30 platserna.
– Det är fantastiskt kul att se ett så stort intresse för naturvetenskap och att undersöka världen runt omkring oss, säger klubbledaren Charlotte Hamngren Blomqvist.

Upptäckarklubben är en fritidsverksamhet för barn i årskurs 4 och 5. Under åtta eftermiddagar per termin undersöker barnen olika naturvetenskapliga fenomen och gör experiment. Terminen är uppdelad på två teman, och varje tema tas fram med hjälp av en forskare inom området. Under våren fick barnen både veta mer om astronomi i temat "Sikta mot stjärnorna" och lära sig mer om fysik i temat "Fokus på färger".

Charlotte kikar i en spektrometer
Charlotte Hamngren Blomqvist undersöker den gröna LED-lampans spektrum med en egentillverkad spektrometer.

Charlotte Hamngren Blomqvist är forskningsingenjör på institutionen för fysik, och leder klubben sedan våren 2022.

Att få möjlighet att fortsätta stimulera barnens naturliga nyfikenhet känns som ett privilegium och jag ser mycket fram emot hösten, säger Charlotte Hamngren Blomqvist.

Upptäckarklubben för årskurs 4 och 5

Upptäckarklubben arrangeras av Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Syftet är att stimulera barns intresse för naturvetenskap och matematik. Klubben har funnits sedan 2011, med ett kortare avbrott under pandemin.

Platserna till Upptäckarklubben lottas ut bland de som anmält intresse. Barn som gått i klubben tidigare har förtur till platserna nästkommande termin.