The talks were moderated by Anna Bohlin and the panel highlighted three projects and brought together six international speakers: Christine Hansen, Mandy Quadrio, Tiffany Shellam, Shona Coyne, Susannah Montgomery and Adriana Muñoz.
Foto: Gunnar Jönsson

Podd om museisamlingar och koloniala narrativ

Den 19 september 2023 hölls ett välbesökt panelsamtal om koloniala kulturarv i västerländska samlingar på Världskulturmuseet i Göteborg. Samtalet byggde på kulturarvsforskaren Christine Hansens banbrytande arbete som fokuserar perspektiv från Australiens urinvånare med digital teknik och museiarbete. Nu får samtalet fortsatt liv i form av en poddserie.

Researcher Christine Hansen
Christine Hansen
Foto: Gunnar Jönsson

I den här serien fördjupar vår panel med internationella forskare de svåra frågorna kring etnografiska samlingar och deras roll i det samtida livet. Avsnitten spelades in live på Världskulturmuseet i Göteborg som ett rundabordsevenemang där sex forskare diskuterade frågor som hur historiska samlingar kan belysa miljöfrågor och komplexiteten i arbetet med att avkolonisera museiarkiv och narrativ.

Intresset för detta har varit väldigt stort och vi vill kunna nå ut till en bred internationell publik med våra forskningsresultat. Att släppa detta som podd blir ett sätt att få genomslag i samhället och nå ut med forskning som handlar om koloniala narrativ och sätt att bryta de koloniala barriärerna i museisamlingar, säger Christine Hansen, kulturarvsforskare vid Institutionen för historiska studier och Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS), Göteborgs universitet.

Anna Bohlin, Centre for Critical Heritage Studies
Anna Bohlin
Foto: Jenny Högström Berntson

Det finns så mycket kunskap och information inkapslad i samlingarna som riskerar att gå förlorad om inte nya frågor ställs till dem, säger Anna Bohlin, antropolog och kulturarvsforskare vid Institutionen för Globala Studie och CCHS, Göteborgs universitet. Det de här forskarna visar är hur detta kan göras, och vad som händer när vi gör det.

Lyssna på podden där poddar finns.

Podcast Remaking of Knowledge
Foto: Mikael Zanqrelle
Good to know

Lyssna på podden där poddar finns.

Mer iformation på poddens hemsida: https://www.gu.se/en/critical-heritage-studies/remaking-of-knowledge-podcast

Forskare som deltar

• Dr Christine Hansen is the principal investigator of the project Objects of Culture and Science, based at the Department of Historical Studies, University of Gothenburg.
  • Dr Mandy Quadrio, artist and Palawa woman connected to her clan Country of Tebrakunna on the far north-east coast of Tasmania.
  • Asst Professor Tiffany Shellam, historian at Deakin University.
  • Shona Coyne is a Menang/Nyungar woman with cultural connections to Yamatji Country in Western Australia and the Scottish Highlands. Head of the First Nations Collections and Community Engagement team at the National Museum of Australia.
  • Susannah Montgomery, Deputy Director and Researcher at the Sustainable Media Lab, Inholland University of Applied Sciences.
  • Dr Adriana Muñoz, Curator for the Americas at the National Museums of World Culture in Sweden.
  • Dr Anna Bohlin, Associate Professor in Social Anthropology, School of Global Studies, University of Gothenburg and host of the podcast.