Projekt om graviditet och covid-19

Nationell studie om covid-19 och graviditet

I en nationell studie ledd av förlossningsläkarna och forskarna Verena Sengpiel och Lina Bergman undersöks hur SARS-CoV-2-infektion under graviditet påverkar kvinnans och barnets hälsa. Provinsamlingen koordineras av Biobanksverksamheten vid Core Facilities, Sahlgrenska akademin tillsammans med Biobank Väst, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Wahida Sarwari, projektledare på Core Facilities vid Sahlgrenska akademin, säger att projekt relaterade till det nya coronaviruset är prioriterade av biobankerna.
Wahida Sarwari

– Vi har kunnat agera snabbt och samordnat över hela landet tack vare Biobank Sveriges nätverk för provservicekoordinatorer. Samtidigt ligger vi internationellt sett bra till, vissa biobanker i andra länder har stängt ner under den här pandemin, säger Wahida.

Samverkan med biobankerna gör det också möjligt att driva studien under de pressade förhållanden som pandemin innebär för sjukvården och förlossningsvården, berättar Verena Sengpiel.

– Det är en förutsättning för att studien ska kunna genomföras snabbt och tillförlitligt, säger hon.