Tjejer lär sig koda på Girls Code Club

Lyckad sommarkurs med Girls Code Club

​I sommar anordnade Institutionen för data- och informationsteknik för andra gången kursen som riktar sig till gymnasietjejer. Till skillnad från första året ägde kursen den här gången rum fysiskt, på institutionens två campus i Johanneberg och på Lindholmen i Göteborg.

Nya användbara verktyg

Daniëlla lär sig koda på Girls Code Club
Daniëlla
Foto: Agnes Ekstrand

För vissa av deltagarna var kodning något helt nytt, medan andra hade testat på det tidigare i varierande grad. Det visar det sig när tjejerna berättar om sin upplevelse. Gemensamt för flera av dem, är att kursen har väckt eller förstärkt ett intresse för kodning och en vilja att fortsätta med det på ett eller annat sätt.

Daniëlla, en utav deltagarna, menar att kodning erbjuder verktyg som kan vara användbara inom praktiskt taget alla områden hon kan tänka sig att fortsätta inom.

Catherine är positivt överraskad. Hon hade faktiskt förväntat sig att det skulle vara tråkigt, men ändrade uppfattning väl på plats på kursen.

Cloe lär sig koda på Girls Code Club
Chloe
Foto: Agnes Ekstrand

Chloe hade kodat en del sedan innan och hade önskat att uppgifterna varit mer avancerade, men tycker ändå att lärarna har gjort sitt bästa för att anpassa nivån på uppgifterna efter hennes förkunskaper.

Lärt sig koda med hjälp av Batman

Några av tjejerna berättar att de bland annat har fått lära sig grunderna i Python under kursen. De har med hjälp av programmeringsspråket fått bygga en modell som analyserar besöksstatistiken för en webbsida och hur intresset för den förändras över tid.

Tanya, som gick kursen digitalt förra året och som nu var där i

Tanya lär sig koda på Girls Code Club
Tanya
Foto: Agnes Ekstrand

egenskap av handledare, berättar leende att de använt Batmans Wikipediasida som arbetsmaterial och att det går bra att alternera med andra superhjältar för att visa på skillnader i besöksstrukturerna.

Lärt känna yrkesutövarna

Tjejerna fick inte bara testa på programmering, utan lärde sig också om att sortera algoritmer, hållbarhet, kryptografi, samt hackning.

De fick tillfällen att interagera med yrkesutövare, både inom industrin och akademin och fick lyssna på ett flertal kvinnor från Volvo och TestScouts. De spelade ett optimeringsspel med kvinnor på Jeppesen, ett Boingföretag, och besökte Tibcos kontor där de designade olika lösningar för webbapplikationer.

Värt att testa

Det är inte alla av deltagarna som ser en framtid som programmerare framför sig. En av deltagarna som aldrig tidigare provat att koda, säger att hon möjligen kommer att ägna sig åt kodning som en hobby, men förmodligen inte i någon yrkesroll. Hon är däremot glad över erfarenheten och har insett vilka fördelar det finns med att kunna koda efter att ha lyssnat på gästföreläsarna som bland annat beskrivit hur kodning tillämpas på deras arbetsplatser.

Girls Code Club Bootcamp

Kursen anordnas av Institutionen för data- och informationsteknik vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Kursen riktar sig till tjejer som går på gymnasiet och är intresserade av att prova på kodning i ett roligt och prestigelöst sammanhang.

Lägret fick under 2022 medel från Chalmers utbildningsområde EDIT-I och styrkeområde IKTVolvoTibco samt Jeppesen, ett Boeing-företag.

Läs mer om Girls Code Club på kursens webbsida​.