Konstnärliga fakulteten byter engelskt namn

Den 1 juli byter Konstnärliga fakulteten sitt engelska namn, från The Faculty of Fine, Applied and Performing Arts till det kortare The Artistic Faculty.

Konstnärliga fakultetens historia sträcker sig 175 år bakåt i tiden och själva fakulteten bildades år 2000. Sedan dess har fakulteten också haft det engelska namnet The Faculty of Fine, Applied and Performing Arts. Den 1 juli kommer fakulteten att få ett nytt engelskt namn.

I samband med byggnationen av fakultetens nya hus, Konstnärliga, som just nu pågår har fakultetens namn diskuterats, och i september 2022 beslutade rektor, efter förslag från en namnberedningsgrupp bestående av representanter från olika delar av Konstnärliga fakulteten, att det svenska namnet kommer att förbli detsamma men att fakultetens engelska namn kommer att gå från The Faculty of Fine, Applied and Performing Arts till, kort och gott, The Artistic Faculty.

Namnberedningsgruppen menade i sitt förslag att The Faculty of Fine, Applied and Performing Arts är gammaldags och har fungerat dåligt.
— Det gamla namnet var långt och lite krångligt. The Artistic Faculty är öppet och inkluderande, och speglar vårt svenska namn. Det är kort, sticker ut lite internationellt och signalerar tydligt att vi är en del av universitetet, säger Henric Benesch, dekan vid Konstnärliga fakulteten.