Jeanette i skolans korridorer
Foto: Isac Lundmark

Jeanette Jerrebäck om sitt jobb som jurist på Verahill

Jeanette började tog examen från Juristprogrammet 2022 och är nu jurist på Verahill. Här berättar hon om vägen från utbildningen till där hon är idag.

Beskriv ditt jobb, vad du gör och vilka dina ansvarsområden är?

Jag jobbar med familjejuridik, främst inom den delen som kommer när någon har gått bort men också den delen som handlar om att planera livet. Det innebär att en stor del av mitt jobb handlar om att hjälpa anhöriga igenom den praktiska processen av att ha förlorat någon närstående - allt från det första mötet, till att skriva bouppteckningar och arvskiften, till att avveckla dödsboet. Den andra delen handlar om att hjälpa klienter planera för sin egen och sina nära och käras framtid, genom att hitta de bästa lösningarna på problem som kräver att avtal eller andra juridiska handlingar skrivs. Här gäller det ofta att vara kreativ för att vara till hjälp på bästa sätt.

Hur var övergången från studier till arbetslivet för din del?

Det gick faktiskt väldigt smidigt. Nu när jag ser tillbaka på det så vet jag inte varför jag var så nervös inför att börja jobba. Min första upplevelse var att det var otroligt kul att komma igång och få göra det som jag ägnat så mycket tid åt att förbereda mig för, och tiden på jobbet går så otroligt mycket fortare än i plugget! Jag fick mycket handledning och tid för utbildning innan jag successivt började ta eget ansvar för ärenden. Såklart fanns det dagar när jag kände press eftersom det inte längre var tentafrågor som skulle lösas, utan riktiga problem med riktiga människor, men då var jag också glad att ha så öppna och hjälpsamma kollegor vid min sida.

jeanette på skolan
Foto: Isac Lundmark

Hur hamnade du på din nuvarande arbetsplats?

Bra fråga. Nu börjar jag tänka på oändliga orsakskedjor här, men ska försöka att inte vara så filosofisk, haha. Jag pluggade familjerätt som fördjupning och skrev mitt examensarbete om framtidsfullmakter, så vid examen var jag ganska säker på att jag skulle söka mig till någon familjerättslig byrå. Verahill råkade vara den byrå som jag hade fått bäst intryck av på mässor och annat, så jag såg alltid till att vara längst fram i montern när de besökte skolan. Sedan var det bara att ge gärnet i ansökningsprocessen och försöka förmedla att Verahill och jag var menade för varandra.

Har du nåt exempel på soft skill som du utvecklade under din tid som student på Handelshögskolan?

Ja, jag tror att min beslutsamhet och det kritiska tänkandet utvecklades väldigt mycket under pluggtiden, vilket jag har fått stor nytta av i arbetslivet. Det kom naturligt ju mer jag vågade ta mig an. Allt från att ställa frågor i helgrupp, till att bli kursombud och i slutet av utbildningen studenttränare.

Vad var höjdpunkten under din tid som student på Handelshögskolan?

Eftersom det kanske inte är toppenbra att svara “när jag tog examen” (för det var ju annars otroligt kul), så får jag nog säga att det var examensarbetet. Jag fick väldigt bra handledning, och älskade att lägga all min pluggtid på ett projekt som jag själv brann för. Det var på något sätt det ultimata studielivet, att nörda ner sig i något fullkomligt, spendera massor av timmar i biblioteket och att ha många intressanta diskussioner med kompetenta människor på vägen var otroligt givande. Även socialt var det en bra tid, eftersom jag hade haft hela programmet på mig för att lära känna nya människor.

Minns du nån särskild kurs extra bra?

Jag var en av dem som tyckte att nästan varenda kurs var rolig, men en kurs som verkligen stack ut var Intellectual Property Law and Innovation. Jag älskade kreativiteten som det fanns plats för, och hur kursen var upplagd för att verkligen göra saker aktivt istället för att bara skriva en tenta. Det roligaste måste ha varit när vi fick i uppgift att agera ombud inför att sluta ett licensavtal för en klient. Det var nästan som att spela ett spel i juridik.

Har du nåt tips eller råd till en nuvarande student?

Du är just nu omgiven av en otrolig mängd kompetens och inspiration, försök göra det mesta av tiden! Var nyfiken, våga ställ frågor, och lär känna fler människor än bara de som du helst umgås med på aw.