Bild på scenen under guldbaggegalan 2023
Ruben Östlund on set på filminspelningen av Triangle of Sadness
Foto: Tommy Spaanheden

Guldbaggar och Oscarsnomineringar till HDK-Valands filmprofessor

HDK-Valands filmutbildning har den senaste tiden överösts av utmärkelser. Och desto mer blev det igår då vår adjungerade professor i film, Ruben Östlund, tog hem sex guldbaggar - bland annat för bästa film. Nu står det klart att han även nominerats till tre tunga kategorier på Oscarsgalan!

Ruben Östlunds senaste långfilm Triangle of Sadness var nominerad till inte mindre än nio guldbaggar och igår kväll fick han gå hem med sex av dessa; Bästa kvinnliga biroll, Bästa manliga biroll, Bästa kostymdesign, Bästa maskdesign och dom kanske mest eftertraktade prisen - Bästa regi och Bästa film.

Under året har Ruben Östlund även vunnit internationella priser, bland annat har han för andra gången tilldelats Guldpalmen i Cannes, denna gång för Triangle of Sadness. Och idag avslöjades att det även blir tre nomineringar till Oscarsgalan för samma film. Triangle of Sadness är nominerad i kategorierna ”Bästa originalmanus”, ”Bästa regi” och ”Bästa film”.

Jasmijn Kooijiman, som tog sin kandidatexamen i film från HDK-Valand 2022, nominerades även till en guldbagge för bästa kortfilm för hennes film Dansa min docka. Tyvärr blev det ingen guldbagge denna gång, men från HDK-Valand var det roligt att se både en lärare och student nominerade till samma gala.

Ja, den senaste tiden har verkligen varit framgångsrik för filmutbildningen vid HDK-Valand, säger Linda Sternö, enhetschef för Enheten för film, fotografi och litterär gestaltning.
För att nämna några fler pristagare har vår professor Jyoti Mistry nyligen fått ta emot Filmformpriset för sitt konstnärskap. Och i höstas tilldelades även våra examensstudenter Vangelis Kollias och Simone Norberg från master- och kandidatprogrammet Svenska filminstitutets Wild-cardpris, säger Linda.

Nu håller vi tummarna att det blir minst en Oscarsstatyett i packningen hem till Göteborg i mars!