Bild
Prisutdelning med Christian Tam
Foto: Benjamin Hartmann
Länkstig

"Game changer" – Christian Dam prisas på the Association for Consumer Research Conference

Publicerad

Vår konsumtion påverkas av nostalgi på olika sätt. Det här undersöker doktoranden Christian Dam i sina studier. Hans forskning uppmärksammas nu internationellt och vid årets upplaga av Association for Consumer Research Conference i Seattle fick Christian Dam ta emot Franco Nicosia Best Competitive Paper Award.

Association for Consumer Research Conference är den största i sitt slag, och endast hälften av de inlämnade bidragen accepteras. Value-creating processes of past-themed marketing and consumption (av Christian Dam, Benjamin Hartmann och Katja Brunk) klarade inte bara gallringen, utan Christian Dam lämnade konferensen med det prestigefyllda Franco Nicosia Best Competitive Paper Award.

Grattis Christian Dam! Hur känns det idag?

"Det är definitivt en game changer. Först och främst innebär det att vår forskning får stor uppmärksamhet internationellt. Att ha den här utmärkelsen på mitt CV är definitivt också till hjälp. För det andra känns det väldigt bra att bli erkänd för mitt arbete. Den akademiska världen kan vara tuff och jag känner mig ofta tveksam till min forskning, så det är verkligen trevligt att uppleva den här typen av stöd. På så sätt motiverar det mig också att fortsätta arbeta med min forskning."

Christian Dam
En stolt Christian Dam
Foto: Gustav Nilsson on Unsplash

Vad handlar Value-creating processes of past-themed marketing and consumption om?

"Det här är en del av min doktorsavhandling som handlar om konsumtion med det förflutna som tema, ibland även kallat nostalgisk konsumtion. Även om vi ser att det förflutna ofta används som en resurs i marknadsföring, vet vi inte så mycket om hur det förflutna faktiskt skapar värde. Det är det här vi undersöker. Vi har identifierat fyra olika processer genom vilka värde skapas med hjälp av det förflutna. Dessa är idealisering, materialisering, mytologisering och autentisering. Så genom dessa processer använder marknadsförare och konsumenter det förflutna för att skapa värde."

Vad tror du ligger bakom framgången?

"Jag tror att ämnet för vår uppsats ligger rätt i tiden. Vi ser hur det förflutna blir mer och mer vanligt förekommande på marknaden. Vintagekläder har aldrig varit mer populära, samma sak med vinylskivor, nostalgispellistor är populära på Spotify och gamla filmer får ständigt en nystart. Det finns alltså ett stort intresse för det förflutna bland konsumenterna. Det kan dock vara problematiskt när marknadsförare och konsumenter drar nytta av det förflutna. De kan reproducera oönskat beteende från det förflutna. Samtidigt kan det förflutna också visa sig vara något att lära av. Det kan till exempel gälla metoder för att återanvända produkter, vilket har konsekvenser för hållbarheten. Därför tycker jag att det är viktigt att studera hur det förflutna används i ett marknadssammanhang, och kanske tycker juryn likadant."

Text: Agnes Faxén