Olle Sahlqvist i slips framför en röd vägg.
Olle Sahlqvist har även tilldelats Svensk Trä stipendium för Biomimicry Furniture Design – en stol som har tillverkats av mycel, rotsystemet under svampar.

Fyra alumner bland vinnarna av Ung Svensk Form 2023

I samband med möbelmässan i Stockholm tillkännagavs vinnarna av Ung Svensk Form 2023 – bland dem hittar vi i år fyra alumner från kandidatprogram vid HDK-Valand. Vinnarna representerar en stor bredd, både av skolans utbildningar och vad som ryms inom begreppet design: textilkonst, film, keramikkonst och, såklart, design.

En av prisvinnarna är den nyligen guldbaggenominerade filmskaparen Jasmijn Kooijman som var på plats på Stockholm Furniture Fair under tisdagen och deltog i den stipendieceremoni som var en del av utställningens startskott.

– Det känns väldigt oväntat att få visa film i det här sammanhanget och det kommer att bli spännande att få möta en ny publik genom detta, säger Jasmijn.

Lergubbar från kortfilmen Dansa min docka av Jasmijn Kooijman.
Foto: Maja Carltoft

Jasmijn tog sin examen från kandidatprogrammen i film på HDK-Valand 2022. Och det är just hennes examensarbete, kortfilmen Dansa min docka som gjort henne till en av vinnarna i Ung Svensk Form.

– Det är första gången som lergubbarna, som spelar huvudrollen i min film, ställs ut på detta sätt, vilket är roligt! Jag hoppas att de kommer att trivas på sin lilla turné genom Sverige, säger Jasmijn.

Odlingsbara möbler

Olle Sahlqvist som tilldelats Svensk Trä stipendium är alumn från kandidatprogrammet i design på HDK-Valand, även han tog sin examen 2022. Olles vinnande bidrag är en stol som har tillverkats med hjälp av mycel, vilket är nätverket eller rotsystemet under svampar. Stolen beskrivs utav honom själv som en odlingsbar möbel som inte lämnar något koldioxidavtryck. ”Snart odlar vi fram alla våra möbler hemma, likt bakverk jäser stolar och bord fram ur vrårna.” lyder en del av juryns motivering.

Vitaktig fåtölj som tillverkats med hjälp av mycel, rotsystemet under svampar
Olle Sahlqvists bidrag Biomimicry Furniture Design.
Foto: Maja Carltoft

– Jag kan på något sätt känna mig väldigt stolt att jag får uppmärksamma hållbara material och processer, nu när det är extra viktigt att visa framkanten inom klimatsmarta lösningar. Och samtidigt är jag väldigt tacksam och glad att få vara en av de 25 stipendierna med 500–600 sökande. Det är helt ofattbart, säger Olle.

Vaser med glasyrer i en sober färgskala.
Verket På nya spår av Axel Danhard, alumn från kandidatprogrammet i keramikkonst,
Foto: David Eng

Axel Danhard tilldelades Röhsska museet & Dynamo Västs arbetsstipendium för sitt examensarbete På nya spår. Restprodukter som tegel, betong och gatsten från byggarbeten i Göteborgsområdet har resulterat i olika keramiska glasyrer. "Genom denna process har vaserna fått en estetik och identitet som talar om ett Göteborg som bygger uppåt och utåt, samt om spåren som lämnats kvar.", beskriver han i sin verkstext.

Material från loppisar

Karin Bäckström tog sin examen från kandidatprogrammet Textil – Kropp – Rum på HDK-Valand, Campus Steneby 2021 och läser nu på masterprogrammet inom samma ämne. Karin använder sig av material från loppmarknader och secondhandbutiker så som gamla bonader och dukar för att skapa tygskulpturer. ”Det gömmer sig historier och känslor i varje vävd, knypplad och broderad tråd.” beskriver hon i sin verkstext.

Textilskulptur av återanvända små dukar.
Karin Bäckström skapar tygskulpturer av material från loppmarknader.
Foto: Maja Carltoft

Utställningen på Stockholm Furniture Fair är startskottet för den årslånga utställningsturnén som stannar i fem olika städer i Sverige. Att utställningen flyttar på sig fyller en viktig funktion då utmärkelsen har som syfte att skapa ett forum där formgivare, publik och producenter kan mötas och etablera ett samtal. Förra årets slututställning skedde på Röhsska museet men i år får göteborgare som vill se Ung Svensk Form 2023 ta sig till Textilmuseet i Borås där utställningen kommer att visas den 2 september.

– Vi kör vartannat år i Göteborg och vartannat i Borås. Ung Svensk Form har i år ett helt nytt stipendium kopplat till just Röhsska & Dynamo Väst. Så 2024 är vi tillbaka på Röhsska museet igen, säger Karin Wiberg som jobbar som projektledare på Svensk Form

"En härlig blandning"

Olle Sahlqvist är på plats under hela veckan i Ung Svensk Forms monter på Stockholm Furniture Fair.

– Framför allt är det kul att få ta del av mässan på riktigt och att få representera HDK-Valand, säger Olle

Har utmärkelsen och deltagandet på mässan gett några ringar på vattnet för dig?

– Verkligen, otroligt intressanta personer man träffar från alla olika hörn, produktdesigners, inredningsarkitekter och möbeldesigner, en härlig blandning. Något som bara kan hjälpa när man blickar utåt efter examen, säger Olle.

Ung Svensk Form
  • Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och en utställning som genomförs av Svensk Form. Projektet är en plattform för ung, svensk design som uppmärksammar behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet.
  • Ung Svensk Form syftar till att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning samt att nå ut till nya målgrupper.
  • Projektet startades 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center i Malmö och firar 25 år i år.
  • De tidigare utställningarna har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt och många av tidigare års utställare är numera väl etablerade inom sina respektive områden.