Hoppa till huvudinnehåll
Image
Johan Åkesson på scen i Malmstensalen på Handelshögskolan
Johan Åkesson undervisar studenter på plats I Malmstensalen på Handelshögskolan.
Foto: Johan Wingborg
Länkstig

Flippar ut i klassrummet

Publicerad

Läraren Johan Åkesson blandar undervisningsmetoder hej vilt. Han spelar in filmer, använder quiz med tävlingsmoment och föreläser. Han tror på variation som pedagogisk modell. Belöningen är den energikick han får av studenternas engagemang och lärande.

Egentligen älskar Johan Åkesson att föreläsa. Han är nog lite av en estradör och trivs med uppmärksamheten. Samtidigt är han medveten om att han inte kan stå och mala vid katedern och riskera att tappa studenternas uppmärksamhet

– Jag försöker tappert undvika att hålla en monolog. Därför kör jag oftast kortare pass och avbryter med frågestunder, en räkneövning eller ett quiz, berättar han.

Johan Åkesson undervisar i företagsekonomi vid Handelshögskolan och har stora elevgrupper. På grundkursen kan de vara upp emot 300 studenter i samma rum. För Johan är det en utmaning att se till att alla hänger med.

– Nu ska jag strax in på lektion och inleda med ett quiz via mentimeter. De flesta tycker att det är roligt och själv får jag ett kvitto på vilken kunskap som har fastnat och vad jag behöver lägga mer krut på.

Ett välkänt problem för många lärare är att studenterna, trots studieanvisningar, inte har läst in vad de borde innan föreläsningarna. Det betyder att läraren får ägna värdefull tid åt att förklara saker som studenterna skulle ha hämtat hem via kurslitteraturen.

– Som lärare har vi delvis anpassat oss till den situationen. Under denna höst försöker jag och mina kollegor att bryta denna utveckling via en form av flipped classroom, säger Johan Åkesson.

Det bästa sättet att få studenterna att förbereda sig inför lektionerna har visat sig vara rörlig bild. Om uppgiften är att titta på några filmer innan föreläsningen brukar budskapet gå in.

– Jag har spelat in filmer till studenterna under de senaste fem åren, men metoden har förstås eskalerat under pandemin. I höst kör jag nästan hundra procent flipped classroom på alla nivåer, säger han.

Johan Åkesson har också en youtubekanal där han i korta filmsnuttar förklarar vissa tekniska moment. Då kan studenterna titta på filmerna tills de förstår innebörden och han slipper tjata om kapitalbaser och praktisk budgetering för hundrade gången i ordningen.

– Det är faktiskt skönt för både mig och studenterna, konstaterar han belåtet.

Johan kan sitt ämne utan och innan och skulle nog, rent teoretiskt, kunna köra en del undervisningsfilmer om och om igen. Men för honom är det viktigt att exemplen han tar upp är aktuella så att studenterna känner igen sig.

– Om vi till exempel ska studera finansiella prestationsmått kan de få i uppgift att titta på Tesla eller Spotify. Eller så tar jag upp någon nyhet som varit publicerad i Dagens Industri.

Image
Johan Åkesson ritar på whiteboard
Foto: Johan Wingborg

Han har också en förkärlek för whiteboardundervisning, där studenterna kan följa hur resonemanget växer fram under föreläsningen. Under pandemin har whiteboarden ersatts av en skrivplatta (Ipad) och det har fungerat som kompromiss. Även om inget går upp mot whiteboard i sal, enligt Johan.

– De nya hybridsalarna kan innebära ett skifte om vi verkligen använder oss av tekniken. De är framförallt perfekta om jag vill bjuda in en gäst som enkelt kan vara med på distans och föreläsa och diskutera med studenterna.

Johan berättar att han endast kände till ett fåtal kollegor som nyttjade hybridklassrummens teknik fullt ut före pandemin, men att det nu finns möjlighet till en stor förändring. Han tror att många har tagit ett stort kliv i sin digitala mognad.

– De flesta av oss har upptäckt att vissa delar av undervisningen faktiskt funkar bättre digitalt än i klassrummet. Den här veckan ska vi till exempel ha praktikfallgenomgångar. Tack vara zoom kan två lärare hantera 80 grupper om totalt 300 studenter under samma dag. Det hade varit svårt att hantera i sal, säger han.

Även undervisningsmodeller som bygger på problembaserat lärande och gamification finns med i Johan Åkessons repertoar. En diskussionsuppgift i kalkylering kan vara att fundera på hur Göteborgs Stads förskolebudget bör fördelas. Vilka principer eller fördelningsnycklar kan användas?

– Det är ett utmärkt sätt att knyta teori till praktik, säger Johan.

En annan uppgift kan vara att låta studenterna spela ett webbaserat företagsspel för att skapa förståelse för hur hållbarhet kan beaktas när en affärsmodell tas fram.

– Jag försöker undvika gamla hjulspår och hela tiden hitta nya sätt att väva in kursernas delmoment på ett intresseväckande sätt, säger han.

Men trots att Johan Åkesson har omfamnat många nya tekniska lösningar och är positiv till att vissa delar av den digitala undervisningen ser han fram emot att studenterna fysiskt kommer tillbaka till universitetet.

– Vi är ett campusuniversitet och det är vår konkurrensfördel. Jag vill ha en dialog med mina studenter och det får jag inte på samma sätt i ett chattrum på Teams eller Zoom.

TEXT: Lotta Engelbrektsson för GU Journalen 5-2021.