2,4 miljoner till forskning på lungcancer

Clotilde Wiel får 2,4 miljoner av Lundbergstiftelsen till avancerad forskning på lungcancer. Anslaget ska användas för att köpa ett instrument som i realtid analyserar ämnesomsättningen i celler. Målet är att upptäcka sjukdomen tidigare och skapa effektivare behandling av metastatisk lungcancer.

Clotilde Wiel är en av tre forskare vid Institutionen för kliniska vetenskaper som får del av 2023 års anslag från IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse. De övriga två är Pernilla Eliasson och Roy Tranberg (se faktaruta längre ner).

Lungcancer är en av de mest dödliga cancerformerna, mycket på grund av att sjukdomen ofta upptäcks sent när den redan har utvecklat metastaser (dottertumörer). Clotilde Wiel studerar hur cellernas metabolism (ämnesomsättning) hänger ihop med utveckling av lungcancer och metastaser.

Clotilde Wiel forskar på lungcancer inom ämnesområdet kirurgi vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

Avslöja cancerns ”svaga punkter”

Vilken typ av utrustning kan ni köpa in tack vare de 2,4 miljonerna från Lundbergstiftelsen?

– Vi kommer att köpa en Metabolic Seahorse Analyzer. Det är ett instrument som övervakar cellulär metabolism i realtid, alltså de olika kemiska reaktioner som sker inuti cellerna.

Vad kommer det nya instrumentet att betyda för er forskning?
Vi vill karakterisera hur metabola störningar påverkar lungcancerutveckling och progression, och använda den kunskapen till att hitta nya biomarkörer för tidig upptäckt av lungcancer. Vi vill identifiera metabola drivkrafter för metastaser. Och slutligen försöka avslöja ”svaga punkter” som går att angripa i icke-småcellig lungcancer (NSCLC), säger Clotilde Wiel och fortsätter:

Med den nya utrustningen kommer vi att kunna kartlägga metabolismen. Vi kommer att se hur cellerna producerar energi från sina näringsämnen, hos tumörceller eller deras omgivande celler, och kunna förstå hur terapier påverkar metabolismen.

”En nyckelutrustning”

På senare år har det gjorts stora framsteg med nya behandlingar som riktar sig mot primärtumören i lungcancer. Men det har inte skett någon motsvarande förbättring när det gäller tidig upptäckt av lungcancer eller hantering av metastatisk sjukdom.

– För att förbättra utfallet för lungcancerpatienter har vårt team som mål att fokusera på två strategier: tidig upptäckt och att bekämpa metastaser. För att lyckas med det siktar vi på att göra en omfattande analys av de metabola förändringar som är förknippade med tidiga och sena stadier av lungcancer, säger Clotilde Wiel.

När kan den nya apparaten vara på plats?
Vi hoppas att ha den i drift under sen vinter eller tidig vår 2024, men jag är medveten om att inköp av en sådan här utrustning kan ta tid. Jag ser fram emot att få igång den så snart som möjligt eftersom detta är en nyckelutrustning för att undersöka metabolismen inte bara hos cancerceller utan också hos immunceller och andra celler som finns i tumörens mikromiljö.

Text: Jakob Lundberg

ANSLAG FRÅN LUNDBERGSTIFTELSEN

2023 års anslag från Lundbergs Forskningsstiftelse på nästan 36 miljoner kronor fördelas på 16 medicinska forskningsprojekt i Västsverige. Tre av dem är vid Institutionen för kliniska vetenskaper på Sahlgrenska akademin.

Clotilde Wiel får 2,4 miljoner kronor till utrustning för analys av tumörmetabolism med syfte att främja precisionsterapier mot lungcancer.

Pernilla Eliasson får 2,5 miljoner kronor till utveckling av ett modernt molekylärbiologiskt laboratorium för avancerad ortopedisk forskning.

Roy Tranberg får 1,4 miljoner kronor till utveckling av ett modernt forskningslaboratorium för rörelseanalys.