Christian Öhrling är statsgeolog på SGU.
Foto: Carl Regnell

”Vi behöver förstå vad som finns under våra fötter”

Utbildningen i geovetenskap ledde till drömjobbet som statsgeolog. Christian Öhrling ser efterfrågan på geologisk expertis öka, och fick nyligen vänja sig vid medieuppmärksamhet efter det stora jordskredet i Stenungsund.

”Jag har alltid varit fascinerad av glaciärer och höga berg, och drivs av att försöka förklara vårt landskap. Som statsgeolog på SGU arbetar jag med att skapa jordartskartor och ta fram jordartsinformation. Det är viktigt att förstå vår geologi, vad som finns under våra fötter och hur berg och lösa massor är fördelade – framför allt för att få kunskap om var och hur vi kan bygga.

Jag bor utanför Stenungsund, och när det stora skredet skedde åkte jag dit direkt. Det kändes apokalyptiskt att ta in det nya landskapet. Snart började medier ringa. Det blev en kedjeeffekt och jag pratade säkert med 15 journalister första veckan, men det var roligt. Nu deltar jag i statens haverikommissions utredning av olyckan. Det är viktigt att lära av det som hänt för att bättre kunna bedöma framtida exploateringar och minska risken för liknande händelser. Jag upplever att geologisk kunskap efterfrågas alltmer, och på grund av klimatförändringarna och fler extrema regnmängder ökar även riskerna för skred.

Det var via min masteruppsats som jag fick kontakt med SGU, och det är lite av en drömarbetsplats. Jag tycker om samhällsnyttan, att våra geologiska undersökningar kommer samhället till gagn. Det är ett mellanting mellan den akademiska världen och ett rent konsultjobb, för det vi gör gränsar hela tiden till forskningen.

Jag har med mig otroligt mycket kunskap från min utbildning,
och tack vare att den var så bred förstår jag mina kollegor och närliggande ämnen väldigt bra – även om min expertis är just jordartsgeologi. Dessutom hade vi mycket fältarbete, det är superviktigt och det var där min entusiasm verkligen kom fram.”

En man som är statsgeolog
Christian Öhrling är statsgeolog på SGU.
Foto: Ulrika Ernström

Berättat för: Ulrika Ernström
Foto: Ulrika Ernström

ALUMNEN: Christian Öhrling

Ålder: 42 år.

Bor: På en gård utanför Stenungsund.

Är: Statsgeolog med inriktning mot kvartärgeologi vid SGU, Sveriges geologiska undersökning.

Utbildning: Masterexamen i kvartärgeologi.

Familj: Gift och två barn.

Fritiden: Det blir mycket sysslor på gården. Jag tycker också om att klättra och åka skidor, men har inte längre så mycket tid för det.