Deltagare i projektet - Katastrofmedicinsk utbildning på gamla och nya läkarprogrammet, längst till vänster Sofia Olsson, Fabian Taube, Nils Rosario Högberg, Anders Jonsson, Anton Mittendorf samt Yohan Robinson huvudhandledare.

Katastrofmedicinsk utbildning på gamla och nya läkarprogrammet

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Syftet med detta forskningsprojekt är att kartlägga vilken utbildning svenska läkarstudenter fått inom katastrofmedicin de senaste åren, om det finns skillnader mellan universiteten, samt om det finns planer på att utöka eller minska den katastrofmedicinska utbildningen på det nya läkarprogrammet.

Bakgrund

Katastrofmedicin är en vetenskap som syftar till att analysera och utveckla metoder för situationer där de tillgängliga resurserna är otillräckliga i förhållande till det akuta vårdbehovet, exempelvis krig, naturkatastrofer och stora olyckor. I och med konflikter i närområdet, globala pandemier och klimatförändringar har ämnet aktualiserats i Sverige såväl som internationellt på senare år, men är idag inte en obligatorisk del av läkarutbildningen i Sverige. Någon sammanställning av hur och i vilken utsträckning svenska läkarstudenter utbildas inom katastrofmedicin har inte genomförts på länge. Med start hösten 2021 införs nu ett nytt, sexårigt läkarprogram i Sverige och det återstår att se i vilken utsträckning katastrofmedicin inkluderas i lärandemålen.

Syftet:
Syftet med denna undersökning var att kartlägga vilken utbildning svenska läkarstudenter fått inom katastrofmedicin de senaste åren, om det finns skillnader mellan universiteten, samt om det finns planer på att utöka eller minska den katastrofmedicinska utbildningen
på det nya läkarprogrammet.

Figur 1. Katastrofhanteringscykeln. Anpassning efter Ciottone