Totalförsvar för en ny tid: civil-militär samverkan i Skandinavien

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2022 - 2025
Projektägare
Institutionen för globala studier

Kort beskrivning

Det förändrade säkerhetsläget i norra Europa har gjort att idén om totalförsvar har återkommit i länder som Sverige, Norge och Danmark. Totalförsvar bygger på samarbete mellan en rad olika aktörer och grupper i samhället. Det är viktigt att vi förstår hur relationer mellan olika aktörer, samt deras intressen och målsättningar, påverkar möjligheterna till samarbete, samordning och samverkan, samt hur komplexa system som totalförsvar kan styras. Syftet med projektet är bidra till kunskapsutvecklingen om relationerna mellan privata och offentliga (civila och militära) aktörer i totalförsvarsorganisationer i Skandinavien. Projektet studerar styrning av organisationsöverskridande civil-militär samverkan, relationer mellan organisationer och grupper från lokal till nationell nivå, samt frågor om expertkunskap och professionella identiteter.