ASSET – AI för varaktig prevention av autoimmunitet i samhället

Projektets storlek
40 miljoner
Projektägare
Diamyd Medical, MainlyAI, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Stiftelsen Ledande Hälsovård, Nationella diabetesregistret, Lunds universitet, och Universitetssjukhuset Örebro

Kort beskrivning

Det är viktigt att upptäcka typ 1-diabetes tidigt. I stadium 1 eller 2 av sjukdomen finns diabetesspecifika antikroppar men blodsockret är oftast nära det normala. Tidig diagnos kan förhindra eller fördröja insjuknande i stadium 3, det vill säga manifest diabetes.
Genom att använda AI-teknik på befintliga stora databaser kan vi med denna studie skapa en screeningmetod som ger en bedömning av risken för typ 1-diabetes hos barn och unga.
Sverige har världens näst högsta incidens av typ 1-diabetes och nationella kvalitetsregister. Det ger unika möjligheter att bedriva forskning som kan påverka diabetesutvecklingen.

För mer information gå till forskningsprojektets engelska sida