- Home
- About
- Find staff
- Emma Leifler
Emma Leifler
Senior Lecturer
Department of Education and Special Education-
Hur kan vi organisera för inkludering? En multipel fallstudie över det svenska
tvålärarsystemet
Emma Leifler
Praktiknära forskning inom pedagogiskt arbete, Pedagogiskt arbete Norrköping Pedagogiskt arbete - ett tvärvetenskapligt ämne: rapporter från den femte nationella konferensen i pedagogiskt arbete Linköpings universitet, 16-17 augusti 2023 - 2025 -
Handbok i specialdidaktik.
Lärarhandledning.
Emma Leifler, Johanna Lindgren Chin
2025 -
Bridging the Gap! Strategies to Prevent Challenging Situations in Educational Contexts Focusing on Students with Autism: Findings from a Scoping
Review
Linda Petersson-Bloom, Linda Ewe, Kamilla Klefbeck, Emma Leifler
Review Journal of Autism and Developmental Disorders - 2025 -
Främja en inkluderande och hälsosam skolmiljö
– utveckla det specialpedagogiska arbetet/
kompetensen och
förhållningssättet
Emma Leifler
Specialpedagogiskt forum - 2025 -
Pedagogik
Emma Leifler
2025 -
Ämnesspecifik specialdidaktik - undervisning som främjar
lärande
Emma Leifler
2025 -
Tillgängliga lärmiljöer för elever med
NPF
Emma Leifler
BTJ bibliotekstjänst - 2025 -
Inkluderande lärmiljöer i
förskolan
Emma Leifler
Rikskonferensen Idéburen förskola, Post hotell 2025 05 15. Keynote speaker - 2025 -
Pedagogiskt ledarskap i
förskolan
Emma Leifler
Förskolan för framtiden - 2025 -
Främja en hälsosam och inkluderande skolmiljö - utveckla elevhälsoarbetet i
klassrummet
Emma Leifler
Elevhälsa 2025 - 2025 -
Gäller den vetenskapliga grunden inte för
alla?
Emma Leifler
Skola och samhälle - 2025 -
Specialdidaktik - en
handbok
Emma Leifler, Johanna Lindgren Chin
2025 -
Funktionsförmåga och funktionsnedsättning nivå 1 och
2
Jack Lukkerz, Emma Leifler, Monica Rautio
2025 -
Tillgängliga lärmiljöer i
fritidshemmet
Emma Leifler
Skolporten - 2025 -
En skola för alla? Om inkludering och elever med
NPF.
Emma Leifler
Föreläsning på Backa bibliotek, 9 dec - 2024 -
Tillgängliga lärmiljöer - inkludering i
praktiken
Emma Leifler
Kraftsamling fullföljda studier, Västra Götalandsregionen - 2024 -
Begriplig matematik - innehållsinkludering för elever med
NPF
Emma Leifler
Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik, Key note speaker, Linköpings universitet - 2024 -
Onödiga missförstånd om differentiering i
debatten
Emma Leifler, Girma Berhanu
Skola och samhälle - 2024 -
Lärmiljöns betydelse: en holistisk syn på inkludering för elever med
NPF
Emma Leifler
Specialdidaktik: för innehållsinkluderande undervisning, Holmqvist, M. (red.) - 2024 -
Flickor med
NPF
Emma Leifler
NPF och tillgänglig utbildning, Skolverket - 2024 -
Neurodiversitet – generella och specifika undervisningsknep som gör stor skillnad för många
elever
Emma Leifler
Lärarnas forskningskonvent 2024 - 2024 -
Annorlunda kognition och perception - från förklaringsmodeller till strategier i
praktiken
Emma Leifler, Linda Petersson-Bloom
Lärarnas forskningskonvent 2024 - 2024 -
Kognition, perception och
undervisning
Emma Leifler, Linda Petersson-Bloom
NPF och tillgänglig utbildning, Skolverket, Lärportal - 2024 -
Visuellt stöd i
skolan
Emma Leifler, Viktoria Norling
NPF och tillgänglig utbildning, Skolverket, Lärportal - 2024 -
Att tillgängliggöra lärmiljön för elever med
NPF
Emma Leifler
NPF och tillgänglig utbildning, Skolverket, Lärportal - 2024 -
Tillgänglig lärmiljö, stödstrukturer och pedagogiskt material för
förskolan
Emma Leifler
Förskolan för framtiden - 2024 -
Tillgängliga
lärmiljöer
Emma Leifler
Lärarakademin, Göteborgs stad - 2024 -
Building the bridge! Strategies to prevent challenging situations in educational context with focus on autistic
students
Emma Leifler, Linda Petersson-Bloom
DADD- the 25th international conference on autism, intellectual disability and developmental disabilities, Honolulu, Hawaii - 2024 -
Experienced inclusive education - bridges and barriers according to autistic students and students with ADHD in comparative school
settings
Emma Leifler, Mona Holmqvist, Linda Petersson-Bloom
DADD The 25th international conference on autism, intellectual disability and developmental disabilities - 2024 -
Från problematisk till fungerande
skolgång
Emma Leifler
Pedagog Stockholm - 2023 -
Alla behöver hjälpas åt kring
eleverna
Emma Leifler
Elevhälsans upptaktsdag 2023 - 2023 -
Towards equity and inclusion excellence using diverse
interventions
Emma Leifler
In Koreeda, K., Tsuge, M., Ikuta, S., Dalton, E. & Plantin Ewe, L. (Eds.), Building inclusive education in K-12 classrooms and higher education: theories and principles - 2023 -
The Use of Professional Development to Enhance Education of Students with Autism: A Systematic
Review
Linda Petersson-Bloom, Emma Leifler, Mona Holmqvist
Education Sciences - 2023 -
Specialdidaktik : en breddad undervisningsrepertoar för och med dina
elever
Emma Leifler
2023 -
Inkludering i skolan - hur kan vi organisera för
inkludering?
Emma Leifler
Nationell konferens i pedagogiskt arbete, Augusti 2023, Campus Norrköping - 2023 -
Inkludering av elever med NPF – hur kan lärare stöttas och samverkan
stärkas?
Emma Leifler
Skolporten Specialpedagogik för gymnasiet - 2023 -
Educational inclusion for students with neurodevelopmental
conditions
Emma Leifler
2022 -
A multi-perspective study of Perceived Inclusive Education for students with Neurodevelopmental
Disorders
Emma Leifler, Anna Borg, Sven Bölte
Journal of Autism and Developmental Disorders - 2022 -
Vi kan inte ha fler barn som göms undan på
vindar
Emma Leifler
Göteborgs-Posten - 2022 -
Social Skills Group Training for Students with Neurodevelopmental Disabilities in Senior High School—A Qualitative Multi-Perspective Study of Social
Validity
Emma Leifler, C. Coco, A. Fridell, A. Borg, S. Bölte
International Journal of Environmental Research and Public Health - 2022 -
Towards inclusion excellence– Social skills group training in naturalistic
settings
Emma Leifler
4th International Webinar on Cognitive and Behavioral Neuroscience, 22-23 september, 2022 - 2022 -
Förmåga till lärande, kognitiva förmågor och
studiestrategier
Emma Leifler
Folhögskoleforum, 2022 10 31, Stockholm - 2022 -
Praktisk inkludering för elever med neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar
Emma Leifler
Lärande för olikhet, Slagthuset Malmö, 17 oktober 2022 - 2022 -
Experienced inclusive education – bricks and barriers according to autistic students in comparative school
settings
Emma Leifler
The 13th International Autism-Europe Congress, 7 - 9th October, Cracow - 2022 -
What Works in the Learning Environment in Inclusive Settings for Students with Autism Spectrum
Disorders.
Emma Leifler, Mona Holmqvist Olander, Linda Petersson-Bloom
23RD International Conference on autism, intellectual disability and developmental disabilities, Council for Exceptional Children, Jan 26-28, 2022, Clearwater Beach, Florida - 2022 -
Inclusive practice for students with neurodevelopmental disorders: A multi-informant study of educational
inclusion
Emma Leifler, Anna Borg, Sven Bölte
DADD Division on autism and developmental disabilities Research-informed practice, 23rd International Conference, 26-28 Jan, Clearwater Beach, Florida - 2022 -
Teachers’ perceptions of bricks and barriers in implementing inclusive philosophy, theory and methods in regular school
settings
Emma Leifler, Linda Petersson-Bloom
Annual Conference, ETEN, 2022, Vienna - 2022 -
Praktisk
inkludering
Emma Leifler
2022 -
Does the learning environment 'make the grade'? A systematic review of accommodations for children on the autism spectrum in mainstream
school
Emma Leifler, G. Carpelan, A. Zakrevska, S. Bolte, U. Jonsson
Scandinavian Journal of Occupational Therapy - 2021 -
Inclusive practice for students with neurodevelopmental disorders in
Sweden.
Sven Bölte, Emma Leifler, Steve Berggren, Anna Borg
Scandinavian journal of child and adolescent psychiatry and psychology - 2021
More publications
We have limited the number of publications on this page. Visit GUP (The Publication Database for Gothenburg University) to find more publications.