Bild på Göran Gademan.

GU-15412
Ansökan stängd

Kort om kursen

Denna kurs vänder sig i till dig som vill fördjupa dig i operahistoria från konstformens födelse till runt 1850. Som student ska du själv välja ett verk att analysera, men du ska också djupdyka i en tolkning av samma verk. Kursen leds av Göran Gademan, dramaturg på GöteborgsOperan och författare till boken Operahistoria.

Om utbildningen

En smått unik kurs, där Sveriges kanske främste operahistoriker Göran Gademan föreläser om operahistoria, från konstformens födelse till runt 1850, med utgångspunkt i sin egen bok, standardverket Operahistoria (2015). En fortsättning med fokus på operahistorien fram till våra dagar planeras för vårterminen 2025.

En kontrapunktisk upplevelse

Föreläsningarna innehåller rikliga exempel från inspelningar med världens främsta artister, dirigenter och regissörer. Men fokus ligger på brytpunkten mellan verket i sig och tolkningen av det – därav den kontrapunktiska upplevelsen. Studenterna ska själva välja ett verk som de ska analysera, men också djupdyka i en tolkning av det utifrån olika aspekter.

Examinationen sker i form av en mindre uppsats och kortare muntlig redovisning i seminarieform. Kursen avslutas med ett publiksamtal på GöteborgsOperan som leds av Göran Gademan, där han intervjuar regissör, dirigent, scenograf och sångare inför en aktuell produktion som har premiärveckan därpå. Till sist får studenterna besöka en föreställning av just denna uppsättning.

Om Göran Gademan:

Göran Gademan har varit anställd som dramaturg på GöteborgsOperan sedan 2006, även castingsamordnare sedan 2013. Dessförinnan var han engagerad vid Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet som forskare och lärare. Han disputerade där 1996 med avhandlingen Realismen på Operan, gav ut boken Operabögar 2004 och delar av Ny svensk teaterhistoria 2007, samma år som han blev docent. Han har suttit i styrelserna för Folkoperan och Operahögskolan i Stockholm. Mycket flitig föredragshållare, presentatör och skribent, även med framträdanden i radio och TV. 2015 kom han ut med en operahistoria på Gidlunds förlag, den första på svenska på 50 år. Han undervisar sedan 2017 i operahistoria och auditionträning på operautbildningen vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Tre omgångar har han ingått som musikexpert i det vinnande laget Witt-Brattström för SVT:s Kulturfrågan Kontrapunkt. Laget fick därefter titeln ”eviga stormästare”. 2019 kom han på femte plats i tidskriften OPUS lista över årets musikpersonligheter. Under pandemin förde han kulturarbetarnas talan genom att grunda föreningen ”Öppna salongerna” för att öppna teatrar och konserthus på ett smittsäkert sätt, vilket renderade honom en nominering till Stora Målpriset 2020. Året därpå kom hans bok Wagner som dramaturg ut, även den på Gidlunds förlag.

2022 fick han H M Konungens medalj i 8:e storleken med högblått band ”för framstående insatser inom svensk operakonst”.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler