Porträtt på Anna i korridoren

”Jag tar fram beslutsunderlag till ledningen” Anna analyserar Volvos viktigaste resurs

Under en kurs i nationalekonomi fördjupades Anna Fäldts intresse för att analysera stora mängder data. I sin roll som People Data Analyst på Volvo Cars jobbar hon med data och analys av företagets viktigaste resurs – sina anställda.

Anna Fäldt, 29 år

Pluggade Statsvetarprogrammet med inriktning nationalekonomi men skrev uppsats i NEK och kompletterade med fristående kurser för att få rätt behörighet till masterprogrammet i Nationalekonomi

Tog examen 2022 och jobbar nu som People Data Analyst på Volvo Cars I Göteborg

Höjdpunkterna under tiden som student på Handelshögskolan
Jag fick vänner för livet. Att tillsammans sitta och lösa uppgifter inför varje tenta, lära av varandra och motivera varandra att prestera. Att sen kunna fira tillsammans när det gick bra och stötta varandra om det inte gick hela vägen på en tenta.

Kurs som Anna minns extra bra
För mig blev det en självklarhet att fördjupa mig inom nationalekonomi när jag läste kursen som då hette ”Metoder för ekonomisk analys”. Den kursen blev starten för ett mycket djupare intresse för att analysera stora mängder data, bli duktig på att programmera i statistikprogram och att gå från teori till att mer praktiskt kunna undersöka orsakssamband och att testa vetenskapliga hypoteser.