Veronica Berntson ute till havs

Havsplaneraren som vill skapa en hållbar värld

För Veronica Berntson, som läst Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram, står hållbarhet för en värld där människan lever i harmoni med naturen. Idag arbetar hon som utredare inom havsplanering och försöker se till ett helhetsperspektiv där mänsklig aktivitet på havet inte skadar ekosystemen. "Samhället som stort behöver tänka om, för naturen är grunden för människans välfärd", säger hon.

Veronica Berntson

Titel och arbetsplats: Utredare havsplanering på Havs- och vattenmyndigheten.
Utbildning: SMIL, inriktning humanekologi. Senare Masterprogrammet Hav och samhälle.
Höjdpunkt under tiden på Handelshögskolan: "Jag gillade att sitta och plugga i de äldre studiesalarna på Handelshögskolan, som det även finns liknande på Samhällsbiblioteket. Det var väldigt bra atmosfär för studier. Det var också många roliga aktiviteter, pubar, sittningar och arbetsmarknadsmässor på Handelshögskolan."

Hur ser behovet ut på arbetsmarknaden av kompetens inom hållbarhet?
– Jag tror att kompetens inom hållbarhet är väldigt attraktivt på arbetsmarknaden, det är väl egentligen ingen som vill arbeta ohållbart. Sedan tycker jag att det är tydligt att efterfrågan på kompetensen är kopplad till politiska prioriteringar. Hållbarhet, och i synnerhet miljö- och naturfrågor, sätts ofta i relation till andra satsningar som bedöms vara viktigare. Där tror jag att samhället som stort behöver tänka om, för naturen och ekosystemen är grunden för människans välfärd. och det känns som om att vi glömmer bort det ibland när vi fattar beslut.

Vad handlar hållbarhet om för dig?
– Hållbarhet för mig handlar om att försöka skapa en värld där människor kan leva mer i harmoni med naturen. Jag tror att det är många människor som är olyckliga idag och känner en uppgivenhet för att de saknar samhörighet med varandra, och med naturen. Många människor behöver förtrycka grundläggande uttryck av empati för att passa in i ett samhälle där största fokus är att vi ska konsumera för att existera.

Vad gör du på jobbet?
– Jag jobbar som utredare på enheten för havplanering, det är vår enhet som ansvarar för framtagandet av Sveriges havsplaner. Havsplanerna är en strategisk planering av Sveriges havsområden: Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet. Havsplanen ska vägleda om den mest lämpliga användningen i ett havsområde och bidra till en hållbar användning av havets resurser. Vi ska försöka se till att olika havsburna aktiviteter som sjöfart, fiske, rekreation, havsbaserad vindkraft och annat kan samexistera och samtidigt skydda och bevara marina ekosystem från negativ påverkan.
–  Rent konkret jobbar jag exempelvis med att läsa forskningsrapporter, göra GIS-analyser, delta på möten med experter och representanter för olika intressen och göra miljökonsekvensbedömningar.

Hur fick du jobbet?
–  Det här jobbet fick jag nog främst tack vare min tidigare erfarenhet från samhällsplanering i statlig och kommunal verksamhet, samt att jag gjort en master i marin vetenskap. Jag sökte jobbet via Platsbanken och fick komma på intervju.

Hur har din utbildning från Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (SMIL) hjälpt dig i din karriär?
– Mitt första jobb efter SMIL-examen fick jag på en annan statlig myndighet tack vare att jag skrev min uppsats i samarbete med statens geotekniska institut. Det fanns en lista med uppslag för uppsatser och praktiker när jag läste metodkursen, och ett av uppdragen passade mig som handen i handsken och var nästan exakt det jag själv ville skriva om – kulturella ekosystemtjänster och hur de kan värderas i samhällsplanering. Efter uppsatsen fick jag jobba vidare med metodutveckling samt hjälpa till med ett EU-projekt med fokus på hållbar forskning och medborgardialog.
–  När jag sökte mitt andra jobb, som utvecklingsledare för miljöfrågor i Göteborgs stad, var min bakgrund från SMIL definitivt en styrka då utbildningen innefattat flera olika kurser och moment som var användbara i den rollen, exempelvis en kurs i miljöledning.

Har du något tips eller råd till den som funderar på att läsa SMIL eller arbeta med hållbarhet?
–  Ta till vara på dina intressen. Eftersom hållbarhet är så pass brett finns det möjlighet att arbeta med flera olika sorters frågor. Är du särskilt intresserad av psykologi, bilar, sport, djurrätt, medicin, eller vad det än må vara så finns det alltid plats för att integrera mer hållbarhet och mer miljötänk inom det området. Vi som har kompetensen om hållbarhet kan vara med och leda omställningen inom så många olika områden! Ytterligare ett tips är att inte vara allt för rädd för att samtidigt utforska nya områden, och lära sig nytt, det är ofta då de riktigt bra idéerna kommer, när du kan applicera dina tidigare kunskaper i ett nytt sammanhang.

Veronica Berntson
Ta till vara på dina intressen, tipsar Veronica Berntson. "Är du intresserad av, bilar, sport, djurrätt, medicin eller vad det än må vara, så finns det alltid plats för att integrera hållbarhet och miljötänk inom det området."