Göteborgs universitet
Gatubild Sprängkullsgatan med Handelshögskolan i Göteborg.
CES styrs från Statsvetenskapliga institutionen och ligger på Sprängkullsgatan. Tvärs över, till vänster i bild, ligger Handelshögskolan som är en av CES samarbetspartners.
Foto: Emelie Asplund

Centrum för Europastudier

Centrum för Europastudier (CES) är en multidisciplinär utbildningsmiljö med ett brett fokus på Europafrågor. Här samarbetar lärare från inte mindre än nio olika ämnesområden – åtta institutioner vid tre fakulteter – i det tvärvetenskapliga ämnet Europakunskap. Utbildningsutbudet består av fristående kurser och program på såväl grund som avancerad nivå.

En komplett akademisk miljö

Tillsammans med Centrum för Europaforskning (CERGU) utgör vi ett Jean Monnet Centre of Excellence – en komplett akademisk miljö med både framstående forskning och utbildning inom Europastudier. De flesta av lärarna som undervisar i Europakunskap är också forskare på CERGU, vilket innebär att utbildningen kontinuerligt berikas med den senaste kunskapen på området.

Prisad studentgrupp

En av våra samarbetspartners är studentgruppen Brännpunkt Europa, som belönats med Göteborgs studenters stora pris Guldtummen för sitt arbete med att ordna föreläsningar om aktuella politiska händelser. Deras lista med event är minst sagt imponerande! Bland talarna har vi hört såväl forskare och aktivister som toppolitiker och journalister. Eftersom det är en internationell studentgrupp hålls samtliga föreläsningar på engelska.