Julia Nyberg MEK
Julia Nyberg, student på programmet Medier, estetik och kulturellt entreprenörsskap

De ”geotaggade” konsten på Göteborgs konstmuseum

Grupparbeten och projekt är två undervisningsformer som i stor utsträckning definierar kandidatprogrammet ”Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap” (MEK) vid Göteborgs universitet. Att då också befinna sig mitt i Göteborg bland många olika aktörer och häftiga platser som samarbetar med programmet, gör att studenterna får flera arenor att använda för att bygga på sina intressen.

– Personligen är Göteborgs konstmuseum en favorit. Museet ligger bara några minuter bort från humanisten och vi arbetade faktiskt med dem en gång inför en utställning, säger Julia Nyberg, student på programmet MEK.

Vad var det för utställning?
– Vi fick i uppdrag att utveckla sätt att presentera samlingen i utställningen “Stadslandskap”. Min grupp arbetade fram ett koncept med QR-koder, google streetview och på så sätt “geotaggade” vi konsten. Besökaren kunde då både se konstnärens tolkning och “kliva in i” hur det ser ut i verkligheten idag. Det var väldigt kul att museet implementerade vår idé sen!

Varför valde du att studera MEK?
– För att det verkade vara en bra blandning av teoretiskt och praktiskt i utbildningen. Jag tycker att kultur är spännande, både att skapa och att försöka förstå den. Kurserna inom estetisk filosofi gillade jag mest. Programmet innehåller en användbar bredd och skapar många möjligheter att hitta och fördjupa sig i sin grej.

Stefan Jensen är programkoordinator för programmet MEK och han menar att programmet på sätt och vis genomsyras av grupparbeten. Genom att ha grupper som arbetssätt förbättras både samspelet och lärandet. Studenterna kan dra nytta av varandra. De får också lära sig om mer traditionella projektmetoder.

– Jag tycker det roligaste med projektarbetena är den kreativa processen och att ta del av varandras kompetenser, man lär sig mycket av varandra och om sig själv i grupperna, säger Julia Nyberg.

Vad kan man arbeta med sedan då?
– Jag känner ganska många färdiga MEK:are och alla kör sin egen grej. En del jag känner har blivit projektledare, kommunikatörer eller egenföretagare. Andra har läst vidare inom digital humaniora, design eller humanistisk arbetslivspraktik. Praktikplatser jag har hört om är SVT, Axel Arigato och Frilagret. Själv tänkte jag fördjupa mig inom estetik med en master i idéhistoria!

Läs mer om programmet i kurs- och programkatalogen

Text: Caroline Tengroth