Göteborgs universitet
Två personer tittar på en vävstol
Foto: Natalie Greppi

Konsten som livslust och levebröd

I tider när grundläggande värden och förutsättningar står på spel är utbildning och forskning inom det konstnärliga fältet viktigare än någonsin. Konst handlar om föreställningsförmåga och inlevelseförmåga, om att se och skapa möjligheter och alternativ. Konsten visar på våra tillkortakommande och vår ofullkomlighet, men skapar samtidigt empati, mening och hopp. Konst fyller oss människor med andra perspektiv som kan förklara och belysa livet på ett sätt som vetenskap inte kan. Konst motverkar krafter som vill likrikta tänkandet, samtidigt som det stimulerar innovation och kritiskt tänkande – för såväl åskådare som utövare.

Konst och kultur är till för alla, och i vårt nya hus Konstnärliga får vi en ny mötesplats för kulturaktörer, kulturinstitutioner, kreativa näringar och för civilsamhället i stort. Det är en plats för kommande generationer av artister, musiker, skådespelare, konstnärer, konsthantverkare, designers och pedagoger. För oss innebär det en förstärkning av utbildning och forskning inom de konstnärliga områdena, men också en förstärkning av Göteborgs, regionens och hela Sveriges kulturella ekosystem.

Nu startar det viktiga insamlingsarbetet med målet att tillsammans skapa förutsättningar för vår gemensamma konst och kulturframtid.

Vill du vara med?

Henric Benesch, dekan Konstnärliga fakulteten

Porträttfoto av man med mörkt hår, glasögon och kort skägg i vit skjorta.
Henric Benesch, dekan Konstnärliga fakulteten
Foto: Natalie Greppi

Konstnärliga

Foto: Tham & Videgård (skiss)

Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet är en av de största aktörerna inom högre utbildning och forskning. Vi har en internationellt sett unik bredd av både spets- och grundutbildningar. Vi förvaltar, förmedlar och utvecklar kunskap och kompetens inom design, film, foto, fri konst, konsthantverk, litterär gestaltning, musik, scenkonst och estetiska lärarprogram; men också i relation till humanistiska, samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga och medicinska utbildnings- och forskningsområden.

Nu stärker vi vår unika position genom ett nytt gemensamt hus, Konstnärliga

Nu stärker vi vår unika position genom ett nytt gemensamt hus, Konstnärliga, strategiskt placerat mellan Götaplatsen och Korsvägen i centrala Göteborg. Konstnärliga är en investering i kommande generationer musiker, designers, konstnärer och pedagoger som kommer att ha en central roll i att skapa ett samhälle som inte bara är kulturellt rikare, utan också mer öppet och hållbart.

För att kunna ta höjd och skapa framtidens konstnärliga fakultet behöver vi hjälp. Genom gåvor och donationer, och ditt stöd, investerar vi tillsammans i våra studenter, samt i de infrastrukturer och spetskompetenser som är avgörande för utvecklingen av konstnärlig utbildning och forskning i framkant.

Foto: Tham & Videgård (skiss)

175-års erfarenhet av konst och kultur

Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet bildades 2000 och består sedan 2020 av de två institutionerna Högskolan för scen och musik och HDK-Valand. Fakultetens anrika historia sträcker sig dock 175 år bakåt i tiden.

Vill du stödja Konstnärliga fakulteten?

Välkommen att kontakta Elisabet Strömberg Jansson, fundraisingsamordnare vid fakulteten

elisabet.jansson.stromberg@gu.se

Porträttbild på kvinna med blont hår och ljus jacka
Elisabet Strömberg Jansson, fundraisingsamordnare Konstnärliga fakulteten