Blåmusslor odlade på rep.
Foto: Erika Sundell

Hur bidrar musselodlingar till utsläppen av växthusgaser?

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Projekttid
2023 - 2026
Projektägare
Institutionen för marina vetenskaper

Kort beskrivning

Musselodling är en viktig näring för den blå ekonomin. Förutom att vara en viktig näringskälla kan odlade musslor också vara ett verktyg för att minska övergödningen. Den förväntade expansionen av musselodlingar i Sverige och i andra länder i Europa, gör det extra viktigt att utvärdera dess ekologiska fotavtryck. Mängden växthusgaser som når atmosfären från odlingarna har dock aldrig kvantifierats systematiskt.

Projektet inbegriper samarbete med forskare med expertis inom molekylär bentisk ekologi, biogeokemi och modellering, vilket kommer att förbättra vår förståelse för musselodlingens konsekvenser för utsläpp av växthusgaser och potentiella åtgärder för att begränsa dessa.

Forskare i projektet

Stefano Bonaglia, biträdande universitetslektor vid Göteoborgs universitet (projektledare)

Johanna Stadmark, forskare vid Lunds universitet

Francisco Nascimento, docent vid Stockholms ujniversitet