Matarvspodden
Foto: Vetenskapsfestivalen

Livepodd på Vetenskapsfestivalen: Matkultur som gränsöverskridande?

Kultur & språk
Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Välkommen att vara med när vi spelar in Matarvspodden live på Nordstans scen!

Föreläsning
21 apr 2023
Ytterligare information
Vetenskapsfestivalen

Medverkande
Maria Persson, forskare, Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet; Maria Bodin, projektledare, Institutionen för marina vetenskaper, Centrum för hav och samhälle, Göteborgs universitet; Lisa Haeger, Moderator, Matarvspodden
Vetenskapsfestivalen

Eventet är del av Vetenskapsfestivalen 2023

Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg är Sveriges största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. Det är en mötesplats där forskare under kreativa former ges möjlighet att presentera sin forskning för skolungdomar och allmänhet.
Årets tema  är Gränser.

Vetenskapsfestivalen 2023
Foto: Vetenskapsfestivalen

Matkultur som gränsöverskridande?

Podcast: Liveinspelning av Matarvspodden

Mat- och måltidstraditioner förknippas ofta med tillhörighet men kan det också skapa utanförskap och signalera olikheter? Lyssna live till Matarvspodden som fångar upp exempel på maträtter som gått över gränserna och matarvets potential som gränsöverskridande. Dessutom kommer det tillsammans med arkeologen Maria Persson och marinbiologen Maria Bodin pratas om knasiga rätter genom historien och udda rätter från havet.

Välkomna!

Matarvspodden