Utbildningsplan

Konstnärligt masterprogram i Litterär gestaltning

Curriculum MFA Programme in Literary Composition, Poetry and Prose

Program
K2LIG
120 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2025/1244
Ikraftträdandedatum
2025-12-02
Beslutsdatum
2025-06-03
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Dekan vid fakultet

Syfte

Utbildningsprogrammet syftar till utveckling av studentens litterära gestaltningsförmåga och yrkesmässiga kompetens inom det litterära området, samt till att ge en introduktion till konstnärlig forskning inom ämnet Litterär gestaltning.

Utbildningen utgör ett flerspråkigt nordiskt litterärt rum där studenter från de olika nordiska länderna möts och diskuterar texter på svenska, danska, nynorska, bokmål och finlandssvenska.

Efter avslutad utbildning har studenten goda förutsättningar att verka professionellt som författare.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller andra kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga. Dessutom krävs godkänt arbetsprov. 

Examen och huvudområde

Konstnärlig masterexamen i Litterär gestaltning

(Degree of Master of Fine Arts (120 credits) in Literary Composition).

Innehåll

Programmet ges som två års heltidsstudier.

Fokus ligger på utveckling av studenternas egen litterära gestaltning. Läsning av nordisk och internationell litteratur och teori är fundamental, liksom diskussionerna av studenternas egna litterära texter. Utbildningen är genomgående flerspråkig, studentens muntliga och skriftliga arbetsspråk kan vara svenska, norska (nynorsk eller bokmål), danska eller finlandssvenska.

Textläsningen presenteras och utvecklas fortlöpande i form av textsamtal i grupp (muntlig essäistik), seminarier, föreläsningar och individuell handledning. Olika innebörder av läsandets praktiker löper som ett spår genom utbildningen. Kurslitteraturen definieras fortlöpande i samråd med studenterna. Studenterna spelar en aktiv roll i valet av, och mötena med, de andra författare och föreläsare som bjuds in till utbildningen. Frågor om poetiker, litterär översättning och hybridformer utgör viktiga inslag i utbildningen.

Ett annat viktigt inslag är utbildningens forskningsanknytning. Inblickar i vad konstnärlig forskning kan göra och vara ges utbildningen igenom, inte minst genom presentationer och läsningar av projekt inom fältet konstnärlig forskning.

Under den sista terminen genomför studenterna ett examensarbete som ställer den egna litterära praktiken i relation till litterär och/eller teoretisk produktion. Examensarbetet är såväl individuellt som kollektivt och består i att arbeta med litteratur både som läsare av andras verk i process och som författare av egna skönlitterära texter. Examensarbetet färdigställs under sista terminen och presenteras offentligt i muntlig och skriftlig form.

Om valbara programkurser

I programmet ingår valbara kurser som anordnas av institutionen. Dessa kurser ger studenterna möjlighet att utforska praktikbaserade metoder, teorier och perspektiv inom det konstnärliga området, samt att utveckla erfarenheter som är relevanta för deras framtida yrkesverksamhet. I undervisningen möts studenter från olika program, vilket skapar utrymme för erfarenhetsutbyte kring konstnärliga processer och arbetssätt. Ansökan till de valbara kurserna görs utifrån ett årligen fastställt kursutbud.

Programmet innehåller följande obligatoriska kurser:

År 1

Termin 1 

Litterärt arbete: genrer, 30 hp

Termin 2

Litterärt arbete: poetiker, 15 hp

Forskning, hybridformer, 7,5 hp

Valbar kurs, 7,5 hp


År 2

Termin 3 

Läsandets praktiker: skillnader och förflyttningar, 30 hp

Termin 4

Att skriva är att läsa: positioner och riktningar, 30 hp (innehåller examensarbete)

Mål

Generella mål för konstnärlig masterexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

För konstnärlig masterexamen ska studenten:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa förtrogenhet med metod och processer för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom området

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att självständigt och kreativt kunna formulera nya frågor och bidra till kunskapsutvecklingen, lösa mer avancerade problem, utveckla nya och egna uttryckssätt samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen
  • visa förmåga att med ett utvecklat personligt uttryck skapa och förverkliga egna konstnärliga idéer, självständigt identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att såväl i nationella som internationella sammanhang, muntligt och skriftligt eller på annat sätt klart redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar i dialog med olika grupper
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om konstens roll i samhället
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan (GU 2025/1244) gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2026.

Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2026 och har oavslutade kurser enligt äldre utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört. Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.

Övriga föreskrifter

Undervisningspråket är svenska, finlandssvenska, danska, norska (nynorsk och bokmål) samt engelska.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti till kurserna inom programmet. Platsgaranti vid Göteborgs universitet kan vara generell eller begränsad.

Programmet tillämpar begränsad platsgaranti för de valbara programkurserna, vilket innebär att det inte är möjligt att garantera plats enligt studentens prioriterade sökalternativ i anmälan till de valbara kurserna. Studenten är dock alltid garanterad plats på någon av de valbara kurser som ges vid institutionen den aktuella terminen.