Aktuella trender inom spel
Current Trends in Gaming
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är obligatorisk inom programmet Game Design & Technology, masterprogram (N2GDT).
Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat 7,5 hp i objektorienterad programmering.
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Innehåll
Den här kursen fokuserar på att utforska implikationer förknippade med ett urval av aktuella trender inom spel. Kursen blandar metoder för idéskapande och implementering. Den tar upp socioekonomiska konsekvenser förknippade med ny teknik; nya affärsmodeller; och förändrade publikförväntningar.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Undersöka aktuella tekniska och sociala trender inom spel.
- Analysera de potentiella möjligheter och hot som är förknippade med samtida speltrender.
Färdigheter och förmåga
- Tillämpa kreativitetstekniker med avsikten att utforska innovativa spelkoncept.
- Implementera speldesign för att utforska nya, framväxande tekniker.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Bedöma de etiska och samhälleliga effekterna av samtida trender inom spel.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen är uppdelad i flera delar fokuserade på var sin aktuell trend inom spel. Innehållet varierar från år till år. Kursen uppdateras regelbundet för att ta hänsyn till viktig samtida utveckling inom spelutveckling och speldesign. Studenter förväntas visa en kombination av kreativa-, tekniska-, och designkunskaper. Arbetet bedrivs i första hand i små grupper, där studenterna genomför fristående uppgifter kopplade till varje ämne som diskuteras i kursen. Undervisningen sker i första hand genom föreläsningar och handledningstillfällen.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen bedöms baserat på individuella inlämningsuppgifter såväl som
gruppinlämningar. Det totala betyget för kursen baseras på ett vägt medelvärde av portföljelement.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
Delkurser
- Projekt, 7,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
Det slutliga betyget för kursen är baserat på medelvärdet av bedömningen av de två grupprapporterna och de två individuella rapporterna.
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.
Kursen ersätter kursen DIT467, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT467. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT467 ingår.