Kulturgeografi: kandidatkurs
Human geography: Bachelor Level
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges både som fristående kurs och inom program. Kursen är en obligatorisk kurs på Samhällsanalysprogrammet i ekonomisk historia och kulturgeografi (S1SAP), Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI) för de som väljer inriktning mot kulturgeografi inom ramen för sina programstudier. Kursen är en fördjupningskurs i kulturgeografi och innehåller examensarbete för kandidatexamen.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 90 hp kurser på grundnivå varav minst 60 hp i kulturgeografi inkluderat 7,5 hp GIS. För studenter på samhällsanalysprogrammet motsvaras det av kurser med kulturgeografi som huvudområde under termin 1 - 3 samt godkänd fortsättningskurs i kulturgeografi, inklusive 7,5 hp GIS.
Innehåll
Delkurser
1. Idéhistoria, teori och metod 7,5 hp
Delkursen omfattar momenten idéhistora och metod.
I momentet idéhistoria behandlas geografins idéhistoria och utveckling som vetenskap, dess uppdelning på olika inriktningar samt olika teoretiska perspektiv och forskningsinriktningar.
I momentet metod behandlas kvalitativa och kvantitativa metoder, samt uppsats- och forskningsdesign. (Delkursen svarar mot lärandemål a) t o m e)).
2. Kulturgeografisk Specialisering
Människa, plats, hållbar utveckling (7,5 hp)
Delkursen syftar till att fördjupa den studerandes kunskaper inom området kulturgeografi och hållbar utveckling. Delkursen syftar också till att utveckla den studerandes kunskaper i akademiskt skrivande. Detta sker genom författande av en kunskapsöversikt på basis av självständigt vald litteratur. (Delkursen svarar mot lärandemål f) och g)) För studenter inom SMIL-programmet är det nödvändigt att vald område ansluter till frågor som särskilt rör miljö och hållbar utveckling.
3. Självständigt arbete och opposition (15 hp)
Delkursen syftar till att den studerande skall kunna planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete. Det sker genom författandet av ett självständigt arbete. Vidare ingår en oppositionsuppgift samt deltagande i seminariebehandling
Mål
Kunskap och förståelse
a. vara väl förtrogen med och ha insikt om geografins idéhistoriska utveckling.
b. vara väl förtrogen med, ha insikt om samt kritiskt kunna bedöma olika vetenskapsuppfattningar.
c. visa insikt om hur samhällsutvecklingen under olika tidsepoker har påverkat geografiämnets utveckling
d. ha fördjupad kunskap inom ett självständigt valt kulturgeografiskt delområde med fokus på hållbar utveckling.
Färdigheter och förmåga
e. vara väl bevandrad i kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder samt ha färdighet i att tillämpa dessa praktiskt.
f. ha kunskap om samt förmåga att utifrån olika vetenskapsteoretiska angreppssätt lösa samhällsvetenskapliga problem.
g. ha god färdighet i akademiskt skrivande.
h. självständigt kunna planera, genomföra samt redovisa en mer omfattande studie från det kulturgeografiska problemområdet samt därvid kunna tillämpa samhällsvetenskapliga metoder. Viktigt i detta sammanhang är att studenten visar förmåga att kritiskt tolka information, identifiera problemställningar, genomföra arbetet inom vissa bestämda tidsramar samt visar förmåga att presentera arbetet på ett vetenskapligt relevant sätt.
i. i form av en oppositionsuppgift kunna genomföra en kritisk analys och diskussion rörande ett kulturgeografiskt arbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
j. ha insikt om kunskapens roll i samhället i stort och människors ansvar för dess användning och därvid vara väl förtrogen med etiska krav och aspekter på forskningen. För studenter som läser något av handelshögskolans program gäller även:
k. visa förmåga att tillsammans med personer med olika utbildningsbakgrund formulera frågeställningar som syftar till att hantera/lösa hållbarhetsutmaningar.
Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar, litteraturstudier, handledning samt exkursioner. Deltagande är obligatoriskt i de fall detta anges.
Under arbetet med examensuppsatsen erbjuds 16 timmar handledning. Ett läsår efter påbörjat examensarbete förfaller studentens rätt till handledning. Undervisningsspråk: svenska En del av undervisningen och kurslitteraturen kan vara på engelska.
Examinationsformer
Kursen omfattar en kombination av bedömningsformer.
Delkurs 1 examineras genom en tentamen vid delkursens slut. Därutöver tillkommer obligatoriska seminarier och övningar i examinationen.
Delkurs 2 examineras genom författandet av en kunskapsöversikt samt aktivt deltagande i ett obligatoriskt seminarium. Detta sker vid delkursens slut.
Delkurs 3 examineras genom författandet av ett självständigt arbete. Vidare ingår även en oppositionsuppgift och obligatorisk närvaro vid uppsatsseminarier i examinationen.
Den student som inte närvarar vid obligatoriska moment eller inte lämnar in skriftliga rapporter inom föreskriven tid måste göra kompletteringsuppgifter för att bli godkänd på kursen.
För studenter som läser något av Handelshögskolans program (ex. SMIL) är Hållbarhetsdagen obligatorisk. Studenterna måste även genomföra ett grupparbete i samband med hållbarhetsdagen (alternativt en kompletteringsuppgift för studenter som inte varit närvarande).
Student som ligger nära gränsen för godkänd kan få möjlighet att komplettera uppsatsen och inom en vecka efter seminariet inlämna en reviderad version till examinator. Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För att erhålla ett godkänt betyg (A-E) på kursen krävs närvaro på obligatoriska moment samt ett godkänt resultat på samtliga examinerande moment.
Betyget på kursen som helhet vägs samman av resultatet på de examinerande momenten och sätts i förhållande till fastställd betygsskala.
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs i slutet av varje delkurs. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen
Övriga föreskrifter
Examensarbete och datainsamling kan innebära kostnader, vilka betalas av studenten. För student som omregistreras erbjuds inga ytterligare handledningstimmar utöver de som medgetts inom ramen för studentens förstagångsregistrering. Handledningstimmar är giltiga ett läsår, därefter förfaller stöd i uppsatsarbetet med hänsyn till institutionens resurser.