Kursplan

Humanekologi och miljöförändring

Human Ecology and Environmental Change

Kurs
HU1112
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4250
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-11-14
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för globala studier

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Seminarier, 2,5 högskolepoäng
Examinationsportfölj, 5 högskolepoäng
Hemtentamen, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en kärnkurs på grundnivå.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI), 2) Kulturarvsstudier, kandidatprogram (H1KAS), 3) Kandidatprogrammet i globala studier (S1GLS) och 4) Kandidatprogrammet i Hållbar utveckling, samhällsförändring och klimatomställning (S1HSK)

Huvudområde med fördjupning

SNHMA Humanekologi - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Hur förhåller sig människan till naturen och hur har hon gjort det på olika platser i olika tider? Den här kursen introducerar humanekologiska teorier och perspektiv på frågeställningar om naturresurs- och energianvändning i varierande historiska, geografiska, kulturella, politiska och ekonomiska sammanhang. Kursen ger grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa och natur med ett särskilt fokus på naturresurser och energi, produktion och konsumtion. Under kursen diskuteras också olika perspektiv på människan som antingen väsensskild från eller en del av naturen. Kursen präglas av den humanekologiska traditionens tvärvetenskaplighet och systemperspektiv. Den sätter humanekologin i relation till närbesläktade fält såsom politisk ekologi, miljöhistoria och miljörättvisa och undersöker hur miljö- och utvecklingsfrågor hanterats historiskt med ett särskilt fokus på rättvisefrågor. Under kursen tränas färdigheter i att arbeta utifrån systemperspektiv och att använda kartor som visuella representationer och analytiska verktyg.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för olika synsätt på och teorier om relationen mellan natur och människa;
  • Redogöra för humanekologiska teorier och perspektiv på människors och samhällens naturresurs- och energianvändning;

Färdigheter och förmåga

  • Diskutera hur kunskap om miljön påverkas av historiska sammanhang;
  • Använda kartor som visuella representationer och analytiska verktyg;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera ur rättvisesynpunkt hur sociala och miljömässiga konsekvenser av olika former av naturresurs- och energianvändning fördelas lokalt och globalt;
  • Problematisera den egna rollen i den globala politiska ekologin.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Undervisningen består huvudsakligen av föreläsningar, seminarier, exkursioner och grupparbeten. Vissa moment kan komma att genomföras digitalt.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom

  • en examinationsportfölj som innefattar gruppbaserade delmoment samt individuell redogörelse (5 hp) 
  • aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier (2,5 hp) 
  • en individuell hemtentamen (7,5 hp). Vid frånvaro från obligatoriska grupparbeten och seminarier tillkommer kompletteringsuppgifter. 

Eventuella restriktioner avseende användning av generativa AI (genAI)-applikationer anges på kursens Canvas-sida (eller motsvarande). Studenterna är skyldiga att informera sig om de regler som gäller för skriftliga inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Examinationsportföljen examineras med betygen underkänd (U) och godkänd (G), medan hemtentamen examineras med betygen U, G och väl godkänd (VG). För att erhålla betyget godkänd på kursen krävs minst godkänt resultat på samtliga examinerande moment. För kursbetyget väl godkänd krävs, utöver kraven för betyget godkänd, väl godkänt på hemtentamen.

Kursvärdering

Kursansvarig ansvarar för att studerandes synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingarna i olika former ligger till grund för kursens utformning.

Övriga föreskrifter

Mindre kostnader för resor i samband med exkursioner kan förekomma. Studenten ansvarar i sådana fall för dessa.