Kursplan

Molekylär mikrobiologi

Molecular Microbiology

Kurs
BIO277
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
NA Naturvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
2025/4078
Ikraftträdandedatum
2026-08-31
Beslutsdatum
2025-11-05
Gäller från termin
HT26
Beslutsfattare
Institutionen för kemi och molekylärbiologi

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Skriftlig tentamen, 15 högskolepoäng
Seminarium , 0 högskolepoäng
Rapport, 0 högskolepoäng
Presentation, 0 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs i biologi på grundnivå. Kursen kan ingå i kandidatprogrammen i Molekylärbiologi och Biologi samt i masterprogrammen i Molekylärbiologi och Biologi. Kursen kan även sökas som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

NNMBI Molekylärbiologi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
NNBIA Biologi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Genomgångna baskurser i biologi omfattande 60 hp i ämnesområdena cellbiologi, molekylär genetik, evolution, botanisk och zoologisk fysiologi, ekologi samt biodiversitet och systematik, eller motsvarande, varav minst 45 hp måste vara godkända. Dessutom krävs Engelska 6/ Engelska nivå 2.

Innehåll

Kursens tyngdpunkt ligger på förståelse av mikroorganismers evolution, cellbiologi, genetik och molekylärbiologi. Specifika ämnesområden som tas upp är:

  • Organisation av bakteriecellen, metabolism och tillväxt.
  • Replikation av DNA, variation, evolution och genexpression.
  • Reglering av genuttrycket.
  • Cellulär differentiering hos prokaryoter.
  • Molekylära mekanismer för antibiotikaresistens.
  • Jästsvampens, Saccharomyces cerevisiae, molekylära biologi.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för bakteriecellens metabolism och tillväxt.
  • redogöra för replikation av DNA, variation, evolution och genexpression.
  • redogöra för reglering av genuttrycket.
  • förstå cellulär differentiering hos prokaryoter.
  • förstå molekylära mekanismer för antibiotikaresistens.
  • förstå jästsvampens, Saccharomyces cerevisiae, molekylära biologi.
  • läsa och förstå vetenskapliga review-artiklar.

Färdigheter och förmåga

  • diskutera aktuell mikrobiologisk forskning på ett adekvat sätt.
  • presentera vetenskaplig litteratur för andra.
  • tillämpa sina grundläggande kunskaper inom nya områden,
  • kritiskt analysera publicerade resultat.
  • analysera experimentella resultat.
  • skriva en uppsats i form av en vetenskaplig publikation.
  • utföra ett antal standardiserade labtekniker såsom tillväxtkurvor och genetiska analyser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera publicerade resultat.
  • utvärdera och föreslå alternativa lösningar på problemet med antibiotikaresistens mot bakgrund av dess inverkan på samhället.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen består av föreläsningar, presentationer, diskussioner och laborativa moment.
Obligatoriska moment på kursen är laborationer samt andra övningar i grupp som framgår av kursens schema.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Slutliga examinationen baseras på presentationer, diskussioner, laborationsrapporter och på en skriftlig examination.
Komplettering av obligatoriska moment kan beredas inom kursen i mån av möjlighet, alternativt vid nästa kurstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.