Vetenskaplig metodik för biologer

Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Kort om kursen

Kursen syftar framförallt till att ge en bred introduktion till forskningsmetodik inom biologi men även till att introducera dig för de olika profilområdena som erbjuds inom masterprogrammet i biologi. Kursen ger en god förberedelse för fortsatta studier inom programmet.

Om utbildningen

En stor del av kursen fokuserar på att du ska skriva en individuell forskningsplan, och i samband med det gås följande områden igenom:

• Litteratursökning
  • Textbearbetning
  • Experimentdesign
  • Forskningsetik
  • Säkerhetsaspekter kring fält- och laborativt arbete, inklusive riskanlyser

I kursen ingår även praktiska och teoretiska moment om hur du ska bearbeta och tolka data liksom hur man ska presentera vetenskapliga rön för olika målgrupper. Du får även öva i att ge skriftlig och muntlig återkoppling på varandras uppgifter.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Minst 120 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp ska vara inom biologi och av dessa ska minst 15 hp vara fördjupning inom ämnet samt Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.

Samtliga studenter som är antagna till mastersprogrammet i biologi bedöms som behöriga att läsa kursen.

Så är det att plugga

Undervisningen

Lokaler

Undervisningen bedrivs i byggnaden Natrium, på Medicinareberget i Göteborg (Medicinaregatan 7B).