Kursplan

Sociologi: Grundkurs

Sociology: First Level

Kurs
SC1118
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2066
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-05-30
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Sociologi: Grundläggande perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Samtida sociologiska perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Vetenskapsteori och introduktion till samhällsvetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Sociologiskt fördjupningsarbete, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs. Kursen är en grundkurs på grundnivå.

Huvudområde
Sociologi

Fördjupning
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

SNSOA Sociologi - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen vänder sig till dig som är intresserad av samhällsfrågor och vill ta del av sociologiska teorier och perspektiv på centrala samhällsproblem. Hur samhället är organiserat och förändras behandlas i relation till forskning om makt och skiktning, klass och kön, globalisering och sociala rörelser. Kursen behandlar även hur sociologisk kunskap används och påverkar samhällsutvecklingen, och ger en grundläggande orientering i vetenskapsteoretiska frågor samt samhällsvetenskaplig metod.

Delkurser

  1. Sociologi: Grundläggande perspektiv (Sociology: Basic Perspectives), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) Kursens första delkurs är en introduktion till centrala studieområden och grundläggande teoretiska perspektiv inom sociologin. Kursen ger en första bekantskap med klassisk sociologisk teori och hur denna ligger till grund för viktiga nutida riktningar som handlingsteori och interaktionism, funktionalism och systemteori, samt klass- och konfliktteori. Vi behandlar frågor som rör individens handlingsmöjligheter och samspelet mellan individer, hur samhället är organiserat, vilken roll konflikter spelar i samhället och hur dessa är relaterade till makt och skiktning. Kursen syftar också till ett reflekterande förhållningssätt kring sociologins uppkomst och relation till andra samhällsvetenskaper. Inlärningen sker med hjälp av föreläsningar där centrala begrepp och teorier presenteras och illustreras genom empiriska forskningsresultat. Tillämpningsövningar sker vid seminarier där även praktiska inslag som att lokalisera och inhämta material ingår. 
  2. Samtida sociologiska perspektiv (Contemporary Sociological Perspectives), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) Kursens andra delkurs bygger vidare på den första delkursen genom att introducera samtida sociologiska perspektiv på viktiga problem i det nutida samhället. Teman som tas upp inkluderar centrala studieområden som kön och etnicitet, miljö och risksamhälle, globalisering och sociala rörelser, våld, socialt erkännande och demokrati. Varje tema belyses genom att vi tillsammans diskuterar viktigare teoretiska perspektiv och begrepp, och relaterar dessa till empiriska forskningsresultat. En inblick i aktuell forskning tillhandahålls genom intervjuer med forskare vid institutionen. Förutom föreläsning ingår även seminarier som ett viktigt undervisningsmoment där praktiska inslag som informationssökning, presentation och diskussion ingår. 
  3. Vetenskapsteori och introduktion till samhällsvetenskaplig metod (Theory of Science and Introduction to Social Science Methodology), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) Kursens tredje delkurs introducerar några centrala vetenskapsteoretiska synsätt inom samhällsvetenskaperna. Kursen tar vidare upp hur problemformuleringar och vetenskapliga frågeställningar bör utformas för att vara möjliga att undersöka empiriskt. Dessutom ger kursen en orientering om några vanliga metoder inom samhällsvetenskaperna, samt betydelsen av etik inom samhällsvetenskaplig forskning.
  4. Sociologiskt fördjupningsarbete (Sociology: Minor Theses), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) I kursens fjärde och avslutande delkurs skall studenterna med utgångspunkt i den kunskap de tillägnat sig på de tre föregående delkurserna genomföra ett skriftligt fördjupningsarbete, samt presentera detta muntligt, exempelvis genom en digital berättelse.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Identifiera centrala sociologiska kunskapsområden (1)
  • Urskilja och jämföra olika sociologiska perspektiv på moderna samhällen, social handling och social förändring (2)
  • Definiera centrala begrepp, ange förklaringsmodeller och sammanfatta teorier inom nämnda perspektiv (3)
  • Sammanfatta och ge exempel från empirisk sociologisk forskning om det svenska samhället och vissa globala förhållanden (4)
  • Kunna redogöra för och diskutera centrala vetenskapsteoretiska synsätt inom samhällsvetenskaperna (5)
  • På ett grundläggande sätt kunna förklara hur olika samhällsvetenskapliga metoder skiljer sig åt i urvalsförfarande och analysmetoder (6) 

Färdigheter och förmåga

  • Självständigt söka och samla in information (7)
  • Muntligt och skriftligt presentera och diskutera tolkningar av aktuella samhällsförhållanden med hjälp av sociologiska begrepp och teorier (8)
  • Muntligt och skriftligt förmedla sociologisk kunskap i olika sammanhang och genom olika media (9)
  • Formulera ett forskningsproblem samt välja och motivera för problemet relevant forskningsmetod (10)
  • Identifiera underliggande vetenskapsteoretiska antaganden i samhällsvetenskaplig forskning (11)
  • Skriva korrekta referenser (12) 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och argumentera för vilka begrepp och teorier som är lämpliga vid olika typer av sociologiska analyser (13)
  • Reflektera över sociologiska kunskapers roll i samhället samt hur de kan användas inom olika områden och sammanhang (14)
  • Reflektera över betydelsen av vetenskapsteoretiska antaganden för samhällsvetenskaplig forskning (15)
  • Bedöma giltighet och tillförlitlighet i metoder som används inom samhällsvetenskaperna (16)
  • Värdera samhällsvetenskaplig forskning i relation till forskningsetiska krav (17)

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning på kursen sker främst genom föreläsningar, seminarier, workshops och projektarbeten (eller motsvarande), men även andra undervisningsformer kan förekomma.

Undervisningsspråk: svenska. 
Kursmaterial och undervisningslag på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursens fastställda mål prövas enligt följande:

Delkurs 1 prövas mot en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 2 prövas mot en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3 prövas mot en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 4 prövas mot ett fördjupningsarbete som redovisas både muntligt och skriftligt.

För samtliga delkurser gäller att undervisningsinslag med krav på fysisk närvaro och aktivt deltagande kan komma att ingå. Frånvaro vid sådant obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.

Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Delkurs 1: För betyget Godkänd krävs att tentamen har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl godkänt krävs att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts och att tentamen har bedömts med betyget Väl Godkänt.

Delkurs 2: För betyget Godkänd krävs att tentamen har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl godkänt krävs att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts och att tentamen har bedömts med betyget Väl Godkänt.

Delkurs 3: För betyget Godkänd krävs att tentamen har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl godkänt krävs att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts och att tentamen har bedömts med betyget Väl Godkänt.

Delkurs 4: För betyget Godkänd krävs att det skriftliga fördjupningsarbetet och presentationen av densamma har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl Godkänd krävs krävs att det skriftliga fördjupningsarbetet har bedömts med betyget Väl Godkänd och presentationen av fördjupningsarbetet har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts.

Hel kurs: För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga delkurser. För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst tre av fyra delkurser samt lägst Godkänd på resterande delkurs.

Kursvärdering

Kursansvarig säkerställer att studenterna bereds tillfälle att göra en skriftlig kursvärdering i anonymiserad form under kursens gång eller i slutet av kursen. I möjligaste mån skall studenterna även beredas möjlighet till muntlig kursutvärdering. En sammanfattning av resultatet, och eventuella förslag på förändringar, skall tillgängliggöras för studenterna och behandlas i samband med kursintroduktionen vid efterföljande kurstillfälle.