Utbildningsplan

Pedagogik, kandidatprogram

Education, Bachelor's Programme

Program
S1PED
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2024
Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/2849
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2025-01-07
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen
Medverkande institution


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

De två medverkande institutionerna har kursansvar för två obligatoriska kurser var. Institutionen för pedagogik och specialpedagogik ansvarar för de övriga obligatoriska kurserna.

Syfte

Programmet syftar till att ge studenten kunskap och förståelse för centrala teorier och aktuell forskning inom det pedagogiska kunskapsfältet. Studenten ges också möjlighet att utveckla kompetenser och färdigheter knutna till kommande yrkesverksamhet inom olika sektorer som är relevanta när omvärlden är i en process av ständig förändring.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Pedagogik är ett brett forsknings- och utbildningsfält med fokus på relationer mellan pedagogiska praktiker och det omgivande samhället med frågor som relaterar till såväl pedagogiska system och processer som till individers och gruppers bildningsgångar. Pedagogik innefattar också analyser om hur förändringar sker och hur kunskap sprids, reproduceras och utvecklas i samhället, skolan, arbetslivet och vardagen.

Under programmets gång får studenten möta teman som är centrala inom det pedagogiska kunskapsområdet som exempelvis pedagogisk psykologi, kommunikation och lärande, bedömning och validering av kunskaper och kompetenser, retorik, ledarskap och förändring i organisationer, hur utbildning kan relateras till makt, politik och social differentiering samt hur utbildning har förändrats historiskt.

Under utbildningens fjärde termin ges möjlighet till profilering i önskad inriktning genom att läsa 30 högskolepoäng valfria kurser. Dessa kurser kan läsas vid Göteborgs universitet eller vid annat lärosäte i Sverige. Under denna termin finns också möjlighet att delta i internationellt studentutbyte.

Programmet avslutas med ett självständigt arbete där studenten fördjupar sig inom områdets vetenskapliga grund och pedagogiska frågor kopplade till programmets kurser samt studenternas egna intressen.

Kurser på samtliga terminer utom på termin fyra är obligatoriska.

Kurserna läses i följande ordning:

Termin 1
Pedagogikens grunder, 30 hp

Termin 2
Pedagogisk psykologi, 15 hp
Pedagogik och retorik, 7,5 hp
Pedagogisk bedömning, 7.5 hp

Termin 3
Pedagogiska ledarskap, 15 hp
Att arbeta i projekt – planera, genomföra och utvärdera verksamheter, 15hp

Termin 4
Valfria kurser, 30 hp

Termin 5
Vetenskapsteori och metod, 15 hp
Demokrati och medborgarskap, 7,5 hp
Interaktion, kommunikation och lärande, 7,5 hp

Termin 6
Utbildningssystem och globalisering, 7,5 hp
Vetenskapliga metoder – fördjupning, 7,5 hp
Examensarbete i pedagogik, 15 hp

Mål

Kunskap och förståelse

För kandidatexamen ska studenten

● visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga

För kandidatexamen ska studenten

● visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
● visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
● visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
● visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För kandidatexamen ska studenten

● visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
● visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
● visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Lokalt mål

För kandidatexamen ska studenten

• visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med frågor om utbildning och lärande i en föränderlig omvärld.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti till samtliga obligatoriska kurser inom programmet under förutsättning att studenten i fråga är behörig till kurserna.