Medie- och kommunikationsvetenskap, introduktionskurs
Media and communication science, introductory course
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges på termin 1 på Medie- och kommunikationsvetarprogrammet S1MKG (180 hp) samt som fristående kurs.
Kursen kan ingå i en kandidatexamen.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Medie- och kommunikationsvetarprogrammet (S1MKG) och 2) Statsvetarprogrammet (S1STV)
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap G1N
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om betydelsen av medier och kommunikation i olika delar av samhället. Kursen omfattar fyra delkurser som fokuserar på teorier, modeller och begrepp med betydelse för hur vi kan förstå och förklara:
- Förutsättningarna för hur individer söker, tolkar och använder information och olika typer av medieinnehåll. I vilken utsträckning och på vilka sätt som sociala och individuella faktorer inverkar på detta och i vilken utsträckning och i så fall på vilka sätt det får konsekvenser för individ och samhälle.
- Med vilka syften och på vilka sätt samhällsaktörer kommunicerar. I vilken utsträckning och på vilka sätt som sociala och organisatoriska faktorer inverkar på, till exempel journalistik, medieproduktion och organisationers kommunikation och hur det kommer till uttryck.
- Vad som karakteriserar olika typer av medier och hur de har utvecklats över tid. Hur medier möjliggör och/eller motverkar olika former av kommunikation, sociala relationer och samhällsorganisation och hur detta kan förstås utifrån teknologiska och kulturella förutsättningar.
- Förhållandet mellan symboler, texter och objekt, hur de förhåller sig till varandra och hur det kan förstås utifrån olika antaganden om representation, ideologi och makt. Vad som karakteriserar olika typer av texter och hur det kommer till uttryck i manifest och latent innehåll
I varje delkurs ingår också moment som fokuserar på vetenskapliga metoder (t.ex. surveyundersökningar, intervjuer och textanalyser), akademiska (t.ex. informationssökning, begreppsutredning och textgranskning) och andra färdigheter (t.ex. källkritik, kommunikationsplanering och presentationstekniker.
Delkurser
1. Publik (Audience), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
2. Produktion (Production), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
3. Medier (Media), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
4. Text (Text), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- diskutera betydelsen av medier och kommunikation i olika delar av samhället,
- beskriva de sociala och individuella förutsättningarna för hur och varför individer söker, tolkar och använder information och olika former av medieinnehåll och eventuella konsekvenser och effekter av detta,
- diskutera den historiska utvecklingen av medier och ge exempel på förutsättningarna för olika former av kommunikation i olika medier,
- identifiera de organisatoriska förutsättningarna för samhällsaktörers kommunikation (t.ex. journalistik, medieproduktion och organisationer) och diskutera vad detta får för konsekvenser för varför och hur de kommunicerar,
- analysera förhållandet mellan symboler, texter och objekt, hur de förhåller sig till varandra och hur det kan förstås utifrån olika antaganden om representation,
Färdigheter och förmåga
- samla, värdera och analysera olika typer av material och använda dem för att självständigt komma till en slutsats,
- ge konstruktiva kommentarer på andras arbeten för att på så vis hjälpa dem att utveckla sina arbeten vidare,
- presentera ett arbete skriftligt, muntligt och visuellt med hjälp av situationsanpassade presentationstekniker,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och motivera hur teoretiskt grundade synsätt på kommunikation kan användas för att förstå och förklara olika kommunikationssituationer, och
- förklara användningsområdena för olika vetenskapliga metoder.
Värdera och motivera hur olika former av kommunikation kan bidra till och/eller motverka företeelser i olika delar av samhället.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursens huvudsakliga undervisningsformer är föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsspråk är svenska, men undervisning på andra skandinaviska språk eller engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Varje delkurs omfattar en examination enligt följande:
Publik: individuell skriftlig tentamen och muntliga seminarier/övningar, 7,5hp, U/G/VG
Produktion: individuell skriftlig tentamen och muntliga seminarier/övningar, 7,5hp, U/G/VG
Medier: individuell skriftlig inlämning och muntliga seminarier/övningar, 7,5hp, U/G/VG
Text: skriftlig inlämning samt muntlig presentation i grupp, 7,5hp, U/G/VG
För kursens samtliga examinationer gäller institutionens ”Riktlinjer för användning av generativ AI på MKV”, om inget annat anges i anvisningarna.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (HF 6 kap 22 §). En sådan begäran ska inlämnas skriftligt till prefekt vid kursansvarig institution. I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare
uppläggning.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För Godkänd på kursen krävs att studenten är godkänd på samtliga examinationer. För Väl godkänd krävs att studenten har betyget Väl godkänd på tre av fyra examinationer.
Kursvärdering
Kursutvärderingar genomförs kontinuerligt, både i muntlig och skriftlig form.
Resultaten sammanställs och används i institutionens löpande kvalitetsarbete.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som senast gått kursen och till de studenter som ska påbörja kursen.