Masterprogram i kulturvård
Master of Science in Conservation
Om utbildningsplanen
Syfte
Masterprogrammet i kulturvård ska ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter som förbereder studenterna för såväl studier på forskarutbildningsnivå, som professionell verksamhet inom det kulturvårdande fältet.
Programmet tar sin utgångspunkt i den byggda miljön som i sig rymmer möjliga fördjupningsriktningar mot byggnader, bebyggelsemiljöer, stadslandskap, och kulturlandskap, samt hur dessa kan beskrivas, vårdas, analyseras och utvecklas genom konkreta bevarandepraktiker respektive strategiska planeringsprocesser. Verksamhet inom den byggda miljön kan också beskrivas som en kombination av dels en konkret operativ nivå i bebyggelselandskapet, dels en mer strategisk nivå för utveckling och bevarande.
Masterprogrammet riktar sig mot den ökande graden av komplexitet i bebyggelsemiljöer där historia och samtid utgörs av tolkningsbara egenskaper och kvaliteter som är formade och ständigt föränderliga genom individers och olika gruppers viljor, intentioner, intressen och begränsningar, och hur detta kan hanteras i relation till de utmaningar som samhället står inför. Den kulturvårdande rollen handlar därmed i stora drag om att kunna förstå förutsättningarna för de förändringar som har genomförts och kommer att ske, på vilket sätt olika intressenter verkar för och har verkat för det, hur målkonflikter mellan olika direktiv och riktlinjer på nationell och internationell nivå kan uppstå, samt hur möjligheter och olika lösningskonsekvenser kan formuleras, samt vilket underlagsmaterial som ska beskrivas, analyseras och hanteras i en operativ kontext.
Behörighetskrav
Kandidatexamen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen och där minst 90 hp är inom det kulturvårdande ämnesområdet.
För internationella sökande fordras kunskaper i engelska dokumenterat genom internationellt erkänt test, t.ex. TOEFL eller IELTS, med resultat motsvarande Engelska 6/Engelska Kurs B från svenskt gymnasium.
Det kulturvårdande ämnesområdet kan vid sidan av studier vid Institutionen för kulturvård omfatta arkitektur, bebyggelsehistoria, etnologi, konstvetenskap, kulturgeografi, ekonomisk historia, samhällsplanering.
För sökande med bakgrund utanför kulturvårdsämnet kommer en individuell prövning att ske.
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Filosofie masterexamen med huvudområdet Kulturvård (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Conservation).
Filosofie Masterexamen med huvudområdet Kulturvård uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng varav minst 90 hp på avancerad nivå och därav minst 60 hp med fördjupning inom huvudområdet kulturvård. Kurser om högst 30 hp från grundläggande nivå kan ingå i masterexamen.
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet kulturvård.
Innehåll
Masterprogrammet utgörs av två års studier på helfart, där det första läsåret utgörs av kurser omfattande total 60 högskolepoäng, och det andra läsåret kan antingen utgöras av:
- dels en utbytestermin om 30 högskolepoäng (t.ex. genom Erasmus eller MFS), eller kurser vid annan institution uppgående totalt till 30 högskolepoäng, eller praktik, dels en examensuppsats om 30 högskolepoäng, eller
- en examensuppsats om 60 högskolepoäng.
Det första läsåret består av följande obligatoriska kurser:
- Built environments and management of change, 7,5 högskolepoäng
- Advanced methods for documentation and analysis of built environments, 15 högskolepoäng
- Space, place and landscape, 15 högskolepoäng
- Built environments and contemporary challenges, 15 högskolepoäng
- KUA410 Research methods in cultural heritage conservation, 7,5 högskolepoäng
Det andra läsåret består av valbara kurser, som bestäms individuellt i samråd med programkoordinator:
- KGM906 Erasmus BIP: Applied heritage planning, 7,5 högskolepoäng
- Industrial heritage – regeneration and adaptive reuse, 15 högskolepoäng
- Individuella kurser, 7,5 respektive 15 högskolepoäng
- Erasmus-utbyte
- Kurser vid andra lärosäten i landet
- Praktik
Mål
Generella mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
• visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
• visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
• visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokala mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna
• självständigt utifrån en kulturvårdande bas och med ett brett resursperspektiv, identifiera och problematisera möjligheter och utmaningar i arbete med enskilda byggnader, bebyggelsemiljöer och kulturlandskap,
• i projekt och annan samverkan beskriva och tydliggöra befintliga byggnader, bebyggelse och kulturlandskap som resurs för återbruk och uthållig förändring.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna
• självständigt och med utgångspunkt i aktuella forskningsteorier undersöka och dokumentera byggnader, bebyggelse och kulturlandskap genom fördjupade färdigheter i aktuella metoder,
• självständigt problematisera och formulera förslag på hushållning, återbruk och utveckling av bebyggelse som är väl grundande i etablerad kulturvårdsteori och -praxis samt i relevant lagstiftning,
• i skilda former för samverkan kring förändring av bebyggelse självständigt och väl underbyggt diskutera och argumentera utifrån den egna kunskapsbasen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna
• beskriva och värdera konsekvenserna av bebyggelseförändring och åtgärder genom fördjupade konsekvensbeskrivningar,
• diskutera och kritiskt förhålla sig till samhälleliga och etiska konsekvenser av sociokulturella, ekonomiska, juridiska och praxisrelaterade initiativ och processer.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Från och med antagningen till höstterminen 2025 ersätter denna utbildningsplan tidigare planer.
Studenter antagna till programmet under äldre utbildningsplaner, kan efter individuell prövning av tidigare genomförda kurser, beredas tillträde till studier inom programmet där de obligatoriska kurserna läses i den omfattning de saknas i den tidigare studiegången.
Övriga föreskrifter
Kostnader i samband med exkursioner, studiebesök, m.m. kan uppstå och för dessa svarar studenten själv.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Samtliga kurser under det första läsåret är obligatoriska, men kan också läsas som fristående kurser.
Studenter som i normal takt följer programmet har platsgaranti inom programmet till de obligatoriska kurserna. För tillträde till programmets kurser krävs att studenten i normal takt klarar sina tentamina.