Konstnärligt masterprogram i film
Master of Fine Arts Programme in Film
Om utbildningsplanen
Syfte
Programmet syftar till att förbereda studenten för en självständig och undersökande filmpraktik. Under utbildningen förväntas studenten utveckla ett kritiskt förhållningssätt till film som medium och dess roll i samhället. Programmet betonar ett medvetet socialt och politiskt perspektiv i det konstnärliga arbetet. Studenten ges även möjlighet att undersöka hur tvärvetenskapliga och konstnärliga möten kan bidra till att fördjupa den egna praktiken. Särskild vikt läggs vid att utveckla förmågan att reflektera över egna och andras konstnärliga processer och uttryck.
Utbildningen utgår från en breddad syn på filmfältet, där framväxande yrkesroller och möjligheter uppmärksammas i ljuset av teknologiska och samhälleliga förändringar. Genom det konstnärliga arbetet bidrar studenten till kunskapsutveckling inom området, med fokus på etik, metodik, teknik och estetik.
Efter avslutad utbildning kan studenten verka inom olika delar av filmområdet, inklusive branschrelaterade uppdrag, självständig filmverksamhet, forskningsanknuten verksamhet samt undervisning.
Programmet förbereder även för vidare studier på forskarnivå och möjliggör ett aktivt bidrag till utvecklingen av nya professionella roller inom ett föränderligt film- och samhällslandskap.
Behörighetskrav
Konstnärlig kandidatexamen i film om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Konstnärlig masterexamen i film (Degree of Master of Fine Arts (120 credits) in Film).
Innehåll
Under första och andra terminen ligger fokus på att fördjupa studenternas förståelse för filmpraktiker genom att introducera ett brett spektrum av teoretiska, konstnärliga och filmiska perspektiv. Genom praktiska övningar och diskussioner uppmuntras studenterna att utforska och experimentera med dessa perspektiv. Studenterna introduceras även till olika former och metoder för undersökande filmpraktik.
De två första terminerna fokuserar också på att stärka studenternas förmåga att söka, samla in, värdera och reflektera över relevanta referenser för den egna praktiken. Dessutom tränas de i att dokumentera och kommunicera kritiska reflektioner. Under det första året utvecklar studenterna individuella undersökningar med stöd av en strukturerad pedagogik, samtidigt som de fördjupar sina tekniska och produktionsrelaterade färdigheter.
Under den tredje terminen utvecklar studenterna, parallellt med att de förfinar sin förmåga att organisera och genomföra självständigt filmarbete, ett undersökningsdrivet verk för offentlig visning. Utöver produktionen fokuserar undervisningen även på kritisk reflektion kring det valda ämnet, inklusive etiska, metodologiska och estetiska aspekter.
Under den fjärde terminen skriver studenterna en reflekterande essä om sitt självständiga filmprojekt. Därtill fokuserar terminen på spridning och kommunikation av färdiga audiovisuella verk i offentliga sammanhang samt på att utveckla studenternas kunskap om yrkesmässiga sammanhang och specifika fält relaterade till den egna filmpraktiken.
Om valbara programkurser
I programmet ingår valbara kurser som anordnas av institutionen. Dessa kurser ger studenterna möjlighet att utforska praktikbaserade metoder, teorier och perspektiv inom det konstnärliga området, samt att utveckla erfarenheter som är relevanta för deras framtida yrkesverksamhet. I undervisningen möts studenter från olika program, vilket skapar utrymme för erfarenhetsutbyte kring konstnärliga processer och arbetssätt. Ansökan till de valbara kurserna görs utifrån ett årligen fastställt kursutbud.
Studierna fördelas på följande obligatoriska kurser:
År 1
Termin 1
Filmisk praktik I, 15 hp
Reflektion och process I, 15 hp
Termin 2
Filmisk praktik II, 15 hp
Reflektion och process II, 7,5 hp
Valbar kurs, 7,5 hp
År 2
Termin 3
Filmisk praktik III (innehåller examensarbete), 30 hp
Termin 4
Filmisk praktik IV, 15 hp
Reflektion och process III (innehåller examensarbete), 15 hp
Mål
Generella mål för konstnärlig masterexamen
Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):
För konstnärlig masterexamen ska studenten:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa förtrogenhet med metod och processer för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom området
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att självständigt och kreativt kunna formulera nya frågor och bidra till kunskapsutvecklingen, lösa mer avancerade problem, utveckla nya och egna uttryckssätt samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen
- visa förmåga att med ett utvecklat personligt uttryck skapa och förverkliga egna konstnärliga idéer, självständigt identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att såväl i nationella som internationella sammanhang, muntligt och skriftligt eller på annat sätt klart redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar i dialog med olika grupper
- visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om konstens roll i samhället
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin
kunskapsutveckling.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan (GU 2025/1243) gäller för studenter som antas till programmet från och med höstterminen 2024.
Student som har påbörjat programmet innan höstterminen 2024 och har oavslutade kurser enligt äldre utbildningsplan har rätt att slutföra dessa genom ytterligare examinationstillfällen, som längst två år efter att kurserna har förändrats eller upphört.
Student som därefter fortfarande har oavslutade äldre kurser får slutföra programmet enligt gällande utbildningsplan och kursupplägg. En individuell studieplanering för återstående delar av utbildningen kan bli aktuell.
Övriga föreskrifter
De ingående kurserna utvärderas inom ramen för respektive kurs. Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad.
Begränsad platsgaranti innebär att det inte är möjligt att garantera studenten plats på förstahandsvalet av de valbara kurserna. Programmet tillämpar begränsad platsgaranti på de valbara kurserna, dock garanteras studenten alltid plats på någon valbar kurs.