Kursplan

Klimatförändringshistoria

Climate change history

Kurs
GVN360
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/78
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-12-17
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för geovetenskaper

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Teori, 3,5
Grupparbete, 4

Inplacering

Kursen ingår i Geovetenskap, kandidatprogram med specialisering mot klimatologi/naturgeografi. Kursen ges även som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program:

  • Geovetenskap, kandidatprogram (N1GVS)
  • Miljövetenskap med inriktning naturvetenskap, kandidatprogram (N1MVN)
  • Miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning, masterprogram (N2MVN)
  • Atmosfärsvetenskap, klimat och ekosystem, masterprogram (N2ACE)

Huvudområde med fördjupning

NNGVA Geovetenskap - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 120 hp genomgångna kurser i huvudområdet Geovetenskap, Geografi eller Miljövetenskap varav 75 % med betyget lägst Godkänd. Grundläggande kunskaper i klimat och klimatsystem motsvarande GV1410 Geovetenskap, grundkurs 30 hp, GE0400 Geografi baskurs 30 hp eller NGN160 Atmosfärsvetenskap 7,5 hp, alla med betyget lägst Godkänd. Studerande med likvärdig utbildning kan efter prövning beredas tillträde till kursen.

Innehåll

Kursen innehåller två delkurser:

1. Teori, 3,5 hp (Theory, 3,5 credits)

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen behandlar tidigare förändringar och variationer i klimatet på olika tidsmässiga och rumsliga skalor, samt orsaken till dessa. De olika indikatorer som används för att rekonstruera klimatet i det förgångna granskas kritiskt.

Vidare fokuserar delkursen på klimatvariationer under de senaste 2000 åren och hur dessa har påverkat samhällen och inkluderar den viktiga aspekten vad preindustriellt klimat är, den baslinje som den antropogena påverkan på klimatet räknas ifrån.

Snabba klimat- och väderhändelser (extremer) såväl som längre perioder med förändrat klimat, som den Medeltida värmeperioden och Lill istiden, kommer att diskuteras. Detta möjliggör att analysera hur människor och samhällen reagerat på, och anpassat sig till, klimatförändringar genom historien.

2. Grupparbete, 4 hp (Group project, 4 credits)

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Genom att arbeta i mindre grupper, är målet att estimera när människan på ett påtagligt sätt började påverka klimatet i olika regioner, dvs. övergången från preindustriellt till antropogent klimat.

Studenterna utför analyser och sammanställer paleoklimatologiska och historiska data från olika källor. Resultaten presenteras som en kortare skriftlig rapport samt genom muntliga individuella presentationer på ett seminarium.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara mekanismerna bakom regionala klimatförändringar och variationer under Holocen, med fokus på de senaste 2000 åren. 
  • beskriva fördelar och nackdelar med olika paleoklimatologiska indikatorer (proxies).
  • beskriva historiska samhällsförändringar orsakade av klimatet.
  • skilja mellan preindustriellt och nuvarande klimat.

Färdigheter och förmåga

  • planera och utföra en undersökning av tidigare kopplingar mellan klimatet och samhälle i en viss region med hjälp av befintlig data.
  • diskutera och presentera resultat och slutsatser muntligt och skriftligt. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera och utvärdera tillgänglig information om förändringar i klimat och samhälle i ett historiskt perspektiv. 
  • sätta dagens klimat i ett långsiktigt perspektiv och utvärdera regionala skillnader i tid och rum.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska övningar och seminarier samt ett grupparbete som redovisas muntligt och skriftligt.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

1. Teori (Theory), skriftlig tentamen 3,5 hp: U/G/VG

2. Grupparbete (Group project), skriftlig rapport och muntlig presentation, 4 hp: U/G


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) på hel kurs, krävs G på båda delkurserna, inklusive minst 60% på den skriftliga tentamen och att samtliga obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på delkurs 1 inklusive minst 80% på den skriftliga tentamen.

Kursvärdering

Kursvärdering utförs vid kursens slut via Canvas där studentens medverkan är anonym.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.