Kursplan

Hem- och konsumentkunskap C

Home and Consumer Studies C

Kurs
LHG513
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
2025/2593
Ikraftträdandedatum
2025-06-26
Beslutsdatum
2025-06-25
Gäller från termin
VT-26
Beslutsfattare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Matkultur, identitet och undervisning, 7,5 högskolepoäng
Miljö och lärande, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs och är en distanskurs med campusträffar.

Huvudområde med fördjupning

UNKOE Kostvetenskap - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om 15 hp från IKG511 Hem- och konsumentkunskap A, 15 hp och/eller IKG512 Hem- och konsumentkunskap B, 15 hp eller motsvarande.

Innehåll

**Delkurs 1: Matkultur, identitet och undervisning, 7,5 hp, **Food Culture, Identity and Teaching, 7,5 credits

I delkursen problematiseras och diskuteras begreppet matkultur. Matkultur behandlas utifrån olika perspektiv till exempel historiskt, geografiskt och ekonomiskt. Betydelsen av genus, ålder, migration och socioekonomisk status uppmärksammas. Dessutom behandlas olika förhållningssätt till mat och måltider, till exempel utifrån etniska, religiösa, etiska och sociala perspektiv. Vidare synliggörs matens betydelse för identitet och dess symboliska värde för att uttrycka tillhörighet och distansering. I delkursen diskuteras hur undervisning i hem- och konsumentkunskap kan utformas med fokus på relation mellan matkultur och identitet utifrån skolans styrdokument och ämnesdidaktisk forskning.

Delkurs 2: Miljö och lärande, 7,5 hp, Environment and Learning, 7,5 credits

I delkursen problematiseras hemmet, bostaden och skolan som ram för vardagliga aktiviteter och med betoning på kök som måltids-, arbets- och lärandemiljö. Lärmiljöns betydelse för alla elevers möjlighet att lära diskuteras och problematiseras. Samspelet mellan vardagliga praktiker i hushållet och det omgivande samhället synliggörs. Livsmedels produktions- och konsumtionskedjor behandlas med koppling till etiska ställningstaganden och resurshushållning. I delkursen identifieras, prövas och diskuteras olika sätt att underhålla och vårda hushåll, undervisningslokaler och utrustning ur ett hållbarhetsperspektiv. Arbetsfördelning i vardagen behandlas med särskild hänsyn till perspektiv som jämställdhet, jämlikhet och hållbarhet. Vidare behandlas kunskapssyn, undervisning och bedömning för lärande inom ämnet hem- och konsumentkunskap.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

**Delkurs 1: Matkultur, identitet och undervisning, 7,5 hp, **Food Culture, Identity and Teaching, 7,5 credits

Kunskap och förståelse

  • redogöra för begreppet matkultur
  • beskriva och diskutera mötet mellan matkultur, identitet och undervisning i hem- och konsumentkunskap.

Färdighet och förmåga

  • undersöka och diskutera matkultur utifrån olika perspektiv t. ex. historiskt, etiskt, religiöst, etniskt och socialt
  • utforma och utvärdera undervisning med fokus på relationen mellan matkultur och identitet utifrån ett interkulturellt förhållningssätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera begreppet matkultur och reflektera över matens betydelse för att uttrycka identitet.

Delkurs 2: Miljö och lärande, 7,5 hp, Environment and Learning, 7,5 credits

Kunskap och förståelse

  • exemplifiera hur olika vardagliga praktiker i hushållet samspelar med hälsa, ekonomi och miljö både inom hushållet och det omgivande samhället.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och värdera undervisningslokaler samt utforma främjande förändringar för hållbar arbets- och lärandemiljö för alla
  • diskutera hur livsmedel och andra förbrukningsvaror produceras, transporteras, hanteras och förvaras i relation till hållbar konsumtion
  • planera och redovisa exempel på hushållets verksamheter t. ex. städning, tvättning, underhåll och vård av utrustning och lokaler i hushåll och skola.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera arbetet i hushållets verksamheter i relation till jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling
  • skapa, analysera och reflektera över ämnesdidaktisk bedömningssituation där alla elevers möjlighet till lärande beaktas inom ämnet hem- och konsumentkunskap.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är till största delen en distansutbildning med nätbaserad undervisning men innefattar även viss campusförlagd undervisning.

Delkurs 1: Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning, fältstudier.

Delkurs 2: Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, workshop, handledning, fältstudier.

Undervisningsspråk: svenska

Viss undervisning kan ske på engelska.

Examinationsformer

Kursen är till största delen en distansutbildning med nätbaserade examinationsmoment men innefattar även campusförlagda examinationer.

Delkurs 1: Kursen examineras genom muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier samt praktisk tillämpning i kök.

Delkurs 2: Kursen examineras genom muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, workshop samt praktisk tillämpning i kök.

För alla examinerande moment gäller aktivt deltagande och obligatorisk närvaro. Vid frånvaro vid obligatoriska moment är student ansvarig att kontakta kursansvarig för att delges tidpunkt för nästa kurstillfälle eller alternativ examinationsuppgift.

I det fall en examinationsuppgift bedöms ligga nära gränsen för godkänt kan komplettering komma att medges efter examinators instruktioner. Om komplettering inte fullgörs i tid underkänns uppgiften.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF). Begäran bör inlämnas skriftligt till institutionen.

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Delkurs 1: På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att den studerande uppnått de fastställda målen för kursen. För betyget Väl godkänd ska kraven för godkänd vara uppfyllda samt betyget VG ha erhållits på alla de uppgifter som kan bedömas med VG.

Delkurs 2: På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att den studerande uppnått de fastställda målen för kursen. För betyget Väl godkänd ska kraven för godkänd vara uppfyllda samt betyget VG ha erhållits på alla de uppgifter som kan bedömas med VG.

För betyget Väl godkänd på hela kursen ska kraven för Godkänd vara uppfyllda samt betyget VG ha erhållits i 60% av kursens totala högskolepoäng.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt och/eller muntligt. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de studenter som genomfört värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen är till stor del distansbaserad. För att kunna genomföra kursen krävs därför tillgång till dator, webbkamera och internetuppkoppling.

Ur hygien- och säkerhetssynpunkt ska förkläde och hårskydd, som tillhandahålls av institutionen, användas i undervisning där mat lagas till andra. Händer och underarmar ska vara fria från kläder, smycken och dylikt.

Vissa tillägg av kostnader för livsmedel i form av undervisningsmaterial kan tillkomma.