Navigate to video: Hur kan vi säkerställa att programvaror inte kraschar?
Video (1:54)
Hur kan vi säkerställa att programvaror inte kraschar?

Ny professor i datavetenskap vill säkerställa att livsviktiga programvaror inte kraschar

Nir Piterman är ny professor i datavetenskap. Med sin forskning undersöker han korrektheten i program – och säkerställer att program gör så som vi förväntar oss att de ska göra.

Ett porträtt av Nir Piterman
Nir Piterman, professor i datavetenskap.

Appar som plötsligt stängs av och datorer som hänger sig. De flesta av oss har varit med om att programvaror felar. En vanlig rekommendation är att stänga av programvaran och starta om den på nytt, vilket oftast fungerar. Men vad händer när det handlar om programvaror som vi inte bara kan stänga av, som rör till exempel medicinsk utrustning, bilar eller utrustning som används på rymdfarkoster?

– En krasch vid sådana tillfällen vore katastrofal. Vi behöver bättre tekniker för att se till att dessa programvaror inte kraschar, och det är den här tekniken som mitt forskningsfält arbetar med, säger Nir Piterman.

Disputerade på Weizmann Institute of Science in Israel

Nir Piterman disputerade från Weizmann Institute of Science i Israel. Därefter har han varit verksam som forskare och lärare på École Polytechnique Fédérale de Lausanne i Schweiz, Imperial College i London och University of Leicester. Idag arbetar han på institutionen för data- och informationsteknik, en institution som är delad mellan Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.

– Det känns som en väldigt stor bedrift eftersom jag har jobbat så hårt under så många år för att nå hit.

Representerar matematiska system

I sin dagliga forskning arbetar Nir med att ta reda på hur man representerar matematiska system och deras beräkningar. Nir förklarar:

– I min forskning funderar jag mycket kring hur man kan använda logik för att skriva vad vi förväntar oss att program ska göra och hur man kan kontrollera att program verkligen gör det – och hur vi i extrema fall kan gå direkt och algoritmiskt från en beskrivning av vad ett system behöver göra till en implementering av ett system som uppfyller detta.

Du kan ta del av mer om Nir Pitermans forskning genom att titta på filmen.

Om institutionen

Institutionen för data- och informationsteknik är en gemensam institution för Chalmers och Göteborgs universitet. Institutionen bedriver forskning och utbildning vid båda universiteten.