Ny gästprofessor hoppas på givande samtal

Ingela Alger från Toulouse School of Economics är ny gästprofessor vid Institutionen för nationalekonomi med statistik på Handelshögskolan i Göteborg. "Institutionen är stark inom flera viktiga ekonomiska områden”, säger hon.

Ingela Alger med korsade armar och ett leende
Ingela Alger är senior forskare på ansedda Toulouse School of Economics i Frankrike.
Foto: Jessica Oscarsson

Ingela Alger är senior forskare i nationalekonomi på Toulouse School of Economics, en av världens mest ansedda handelshögskolor. Där är hon ansvarig för Institutionen i Samhälls- och Beteendevetenskap samt för Institute for Advanced Study i Toulouse. Hon är också Research Fellow vid The Center for Economic and Policy Research.

Sedan november 2023 är Ingela Alger gästprofessor vid Institutionen för nationalekonomi med statistik på Handelshögskolan i Göteborg.

Institutionen är stark inom flera viktiga och intressanta ekonomiska områden, såsom beteende-, utvecklings- och miljöekonomi, säger Ingela Alger.

Hennes forskning fokuserar på de evolutionära grundvalarna för mänskliga preferenser, hur de överförs från generation till generation och är föremål för urval. Hon är särskilt intresserad av de evolutionära grunderna för moral och fördelning.

– Som gästprofessor ser jag fram emot att delta i samtal med kollegor och doktorander på institutionen. Jag har många forskningsintressen. Jag använder matematiska modeller för att studera dels de evolutionära grundvalarna för altruism och moralitet, dels vilka effekter altruism och moralitet kan ha på beteenden, såsom deltagande i val. Del av min forskning går också ut på att använda experimentella metoder för att testa vissa prediktioner. Jag arbetar även med projekt som handlar om samhällets långsiktiga utveckling.

Ingela Alger började sin doktorsutbildning i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm men bytte till Toulouse för att avsluta sin doktorsexamen.

– Jag hade blivit medveten om de fascinerande insikter som man kunde få genom att studera effekterna av informationsproblem, och Toulouse har en världsledande forskargrupp inom detta område, säger hon.

Har du någon koppling till Göteborg och Göteborgs universitet?
– Jag har besökt Göteborgs universitet ett par gånger tidigare, och jag påbörjade ett samarbete med professor Ola Olsson för några år sedan. Jag har också starka personliga band till Göteborg: jag föddes här och har fortfarande familj, min mor och en bror, här. Och ett besök i vackra Bohuslän varje sommar är ett måste!