Marina Rafajlovic on a beach with collegues.
Marina Rafajlovic forskar om hur arter anpassar sig till nya miljöer. Hon använder sig av empiriska data som hon bearbetar i matematiska modeller och datorsimuleringar. Här ses hon för en gångs skull i fält (trea från höger).
Foto: Kerstin Johannesson

Marina Rafajlovic gästredaktör för världens äldsta vetenskapliga tidskrift

Marina Rafajlovic vid Institutionen för marina vetenskaper har som inbjuden gästredaktör ansvarat för ett nyutkommet temanummer av tidskriften Philosophical Transactions of the Royal Society B. Temanumret är resultat av en konferens om arternas förändrade utbredning i ljuset av de pågående klimatförändringarna. Förutom Marina Rafajlovic har också Kerstin Johannesson och Roger Butlin från marina institutionen ingått i redaktionsgruppen.

Marina Rafajlovic
Marina Rafajlovic är forskare vid Institutionen för marina vetenskaper.

I mars 2021 arrangerade Centrum för marin evolutionsbiologi, CeMEB, en digital konferens om hur klimatförändringarna påverkar djurs och växters utbredningsområden. Konferensen samlade närmare 200 deltagare som diskuterade och tog del av olika presentationer i ämnet. I samband med konferensen inbjöds forskare att lämna bidrag till ett temanummer i Philosophical Transactions of the Royal Society B.

Knappt ett år efter konferensen har temanumret publicerats, uppdelat i två volymer.  Marina Rafajlovic, forskare vid institutionen för marina vetenskaper och en av konferensens organisatörer har varit huvudredaktör:

– Det här var mitt första redaktörsuppdrag, och jag är stolt över att det var för Philosophic Transactions of the Royal Society, en tidskrift med lång historia och mycket högt rankad. Men det innebar också ytterligare press på mig som redaktör – och som författare – att försöka uppfylla tidskriftens standarder, säger Marina Rafajlovic.

Ansvarsfullt uppdrag

The Royal Society är ett anrikt sällskap för naturvetenskap med säte i London. Tidskriften grundades redan 1665 och publicerar i huvudsak temanummer med gästande redaktörer efter ansökan. Tillsammans med Kerstin Johannesson, Roger Butlin och Jake Alexander från Zurich bildade Marina Rafajlovic gästredaktion för temanumret, med uppgift att utse sakkunniga granskare och tillsammans med dem bedöma kvaliteten på inskickade bidrag, och sedan avgöra om de kunde rekommenderas för publicering. Slutligen var det tidskriftens ordinarie redaktion som fällde avgörandet.

– Jag tycker det är viktigt att motivera min rekommendation noga. Och om författarna behöver revidera sitt manus, vill jag som redaktör sammanfatta det viktigaste som de behöver tänka på för att förbättra manuskriptet. Jag hoppas att jag lyckades med detta, säger Marina Rafajlovic.

Hoppas inspirera till ny forskning

Marina Rafajlovic är även försteförfattare till en introducerande artikel som ger en överblick av forskningsområdet, och medförfattare till ytterligare en artikel tillsammans med sin doktorand Martin Eriksson.

– De globala klimatförändringarna förväntas orsaka stora förluster av biologisk mångfald inom en snar framtid, på både regional och global nivå. Det är därför viktigt att samla in adekvat, praktisk kunskap om hur ekologiska och evolutionära processer styr arternas utbredning, och de långsiktiga konsekvenserna för ekosystemen när utbredningsområdena förändras. Jag hoppas att temanumret ska fungera som inspiration för innovativa forskningsidéer inom området, säger Marina Rafajlovic.

Text: Susanne Liljenström

Fakta

Temanumret "Species' ranges in the face of changing environments" innehåller totalt 22 vetenskapliga artiklar. Några artiklar har skrivits av forskare från institutionen för marina vetenskaper: Roger Butlin, Martin Eriksson, Marlene Jahnke, Kerstin Johannesson, Per Jonsson och Marina Rafajlovic.