En vikbar synt.
En semi-modulär synt som går att vika ihop till en portabel "väska" med handtag.
Foto: Privat

Love hyllar arkadhallen med hyllade spelkonsoler

Love Hulten hade tänkt att bli illustratör. Sedan började han på HDK-Valands masterprogram i design. Där upptäckte han ett nytt material och hittade sitt formspråk. Idag skapar han unika spelkonsoler i trä, har Kanye West som kund, 80 000 följare på Instagram och får beställningar från hela världen.

Ovanför en dörr till en av Konstepidemins många ateljéer i Göteborg sitter en liten, informativ skylt från svunna tider. Apparatrum. Så står det. Troligtvis har skylten suttit där sedan området var epidemisjukhus, men den ger faktiskt fortfarande en fingervisning om vad som finns bakom dörren.

Redan när formgivaren Love Hultén gick på HDK-Valands masterprogram i design skapade han sin första spelkonsol i retroinspirerad trädesign. Hans unika fusion av konsthantverk och modern teknik spreds snabbt i sociala medier och idag är den hans signum.

− Här är min träverkstad och där borta ligger min elektronikhörna, säger Love och gör en gest över sin ateljé.

Rummet delas i mitten av en halv vägg och skapar en rumslig bild av det som också är beståndsdelarna i hans verk – lika delar trä och elektronik.

Spelkonsolen OriginX har träpaneler i runda former ramar in en senapsgul front med svarta blanka knappar.
OriginX – en hyllning till arkadhallen.
Foto: Privat

Vid ett skrivbord med kretskort, kablar och lödkolvar hänger spelkonsolen OriginX. Det var med den allt började. Träpaneler i runda former ramar in en senapsgul front med svarta blanka knappar. Den retro-futuristiska formen är Loves hyllning till arkadhallen och ett försök att sätta spelkultur på finhyllan.

− Jag ville skapa en motreaktion till dagens touch-screen-baserade slit-och-släng-produkter, säger han.

Sedan examen från HDK-Valand 2014 har Love tillbringat mycket tid i ateljén på Konstepidemin. Det har blivit en rad olika produkter som framför allt har hittat hem hos amerikanska kunder. Högprofilerade köpare som till exempel Kanye West bidrar till att antalet beställningar ökar hela tiden.

Men det var inte alls så han hade tänkt sig sitt yrkesliv. Love som hade ritat sedan han var barn och gått Göteborgs Konstskola med grafisk inriktning skulle bli illustratör. Det var planen.

− Men på HDK-Valand fick jag möjlighet att prova på olika material och arbetsmetoder. Det fanns ett öppet arbetssätt, introduktionskurser och vi behövde inte välja inriktning förrän det andra året. Det gav mig en fantastisk möjlighet att utforska och hitta nya uttryck.

Under en kurs med uppgiften att just skapa en fusion mellan modern teknik och träkonstverk tog han första steget mot en helt ny yrkesinriktning. Love, vars pappa är trähantverkare, hade alltid velat gå sin egen väg − tills han en dag befann sig i HDK-Valands träverkstad.

− Något i träspånsdoften gjorde att jag kände igen mig. Jag har alltid tyckt om att konstruera och upptäckte hur tacksamt material trä är. Det gick fort att bygga upp och gestalta visioner.

Ett litet spel inramat av trä med gångjärn.
R-Kaid-R gjorde Love Hultén under utbildningstiden.
Foto: Privat

Med avstamp i sitt grafiska, tvådimensionella formspråk och sitt nyfunna material med dess tredimensionella kvaliteter kunde Love komma närmare en rumslig atmosfär som han ofta har försökt att fånga i sitt skapande.

− Jag har alltid velat skapa en alternativ värld där jag själv vill vara. Från början tror jag att den är inspirerad av rymden och science fiktion. Jag älskar till exempel filmvärldens konstruerade rymdbaser och deras interiör. De utgår från våra gemensamma referenser, att äta, sova, umgås, och sätter in dem i ett nytt sammanhang. Den kombinationen, av hög igenkänningsfaktor och en ny, lite knäpp värld, skapar en stämning som jag vill få fram i mitt formspråk.

Det är ingen slump att det var just i en verkstad som Love hittade sitt uttryck. På HDK−Valand tillbringade han mycket tid i institutionens olika verkstäder. Att göra det är också hans främsta råd till blivande studenter.

− Ta alla tillfällen i akt att utforska material och tekniker. Tillgången till verkstäderna har bidragit till det jag gör idag, säger han.

Verkstadsbild från Konstepidemin.
Love Hulténs verkstad ligger på Konstepidemin. Den är delad mellan träverkstad och en elektronikhörna.<br /> Foto: Privat
Foto: Privat

För Love är det egna utforskandet en stor drivkraft. Han trivs med att vara självgående och gör helst alla moment själv. Därför är han också självlärd när det gäller elektronikkunskaperna som krävs för att bygga spelkonsolerna.

− För mig är det viktigt att de inte bara är en form, de ska gå att spela med också, säger han.

Kombinationen av form och funktion tror Love själv är en av orsakerna till att hans produkter blivit så populära.

Kunderna är till nittio procent amerikaner. De flesta är män och många av dem har hört av sig och tackat för en spelkonsol som deras fru inte tycker är ful och kan tänka sig att ha hemma.

− Jag vet inte riktigt hur jag ska ta det, säger Love med ett leende. Men det är ju fint att man kan hjälpa till i deras relation.

Han har själv spelat mycket genom åren men den senaste tiden är det ett annat intresse som inspirerat hans arbete. Längst in i ateljén håller en keyboard med Loves signatur att ta form.

− Eftersom jag är musiker vill jag pröva att göra ljudmaskiner också, säger han.

Efter tio intensiva år med spelkonsoler längtar han efter att experimentera mera och utforska, så som han gjorde när OriginX kom till.

− Nu har jag den möjligheten och har bestämt mig för att ta ett halvår där jag arbetar lite mer konstnärligt och konceptuellt, säger han.

Men först ska han slutföra sex beställningar som snart ska lämna apparatrummet på Konstepidemin.

Text: Åsa Rehnström