tågstation Rom
Stazione di Roma Termini är slutstation för Anna Blennows tågresa. Hon påbörjade resan på hemmastationen i Tågarp i Skåne.

Historiskt resande längs Europas räls

Ett snabbt, bekvämt och klimatvänligt sätt att ta sig fram i Europa. Men för forskaren Anna Blennow är tågresande också ett sätt att färdas bakåt i historien. I resväskan har hon guideböcker från 1800-talet och hotellen hon bor på ska helst vara över 100 år gamla.

En ”yrkesskada” kallar Anna Blennow det lite skämtsamt – det faktum att hon aldrig reser utan att ha med sig en äldre guidebok. Hon är lektor i latin vid Institutionen för språk och litteraturer och för några år sedan ledde hon ett internationellt forskningsprojekt om just guidebokens historia. När reseguiderna började massproduceras i slutet av 1800-talet var det en direkt effekt av att järnvägsnätet byggdes ut i Europa. Och till stor del är det samma järnvägsnät man reser på idag.

– Använder man en äldre guidebok på tåget blir man förvånad över hur mycket av kulturarven som finns kvar. Men insikterna kommer också om allt som har hänt under 1900-talet. Som när man reser genom tyska städer som förstördes under andra världskriget. Då uppstår plötsligt ett hål i det här historiska resandet och ingenting finns kvar. Det får man uppleva rent fysiskt på platsen.

Slutat flyga helt

Redan på 90-talet åkte Anna Blennow med tåg till Italien. Sedan ett knappt decennium har hon slutat att flyga helt med hänsyn till klimatet. Både i jobbet som forskare och privat reser hon med tåg i Europa. Med tiden har hon kommit att utveckla och förfina det hon kallar det historiska resandet. Utöver äldre guideböcker inkluderar det också gärna övernattning på hotell som är över 100 år gamla.

– Tyvärr är praktbyggena från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet ofta väldigt dyra och lyxiga. Så det är förknippat med en del kostnader. Reser jag i jobbet tar jag bara något enkelt och billigt nära stationen.

Det äldsta hotell hon bott på är Goldener Adler i Innsbruck. Staden har länge varit ett viktigt stopp för resande genom Brennerpasset i Alperna och Goldener Adler var hotell redan på slutet av 1300-talet. Genom seklerna har gäster som Mozart, Heinrich Heine, Maria von Trapp och Sartre bott där.

– Har man bara lust så kan man lära sig så otroligt mycket när man reser med tåg. Det blir lite som att resa dubbelt i historiens spår, eftersom järnvägen i sig också utgör det här kulturarvet.

Gammalt hotell i Innsbruck.
Hotellet Goldener Adler tog emot gäster redan på slutet av 1300-talet.
Foto: Anna Blennow

”Vinner en arbetsdag”

Även om Anna Blennow gärna lägger in något extra stopp längs spåren för möjligheten att se något nytt tycker hon det funkar smidigt med tåg även om man vill ta sig fram snabbt.

– Ska man resa i Europa tar det inte så mycket längre tid med tåg om man räknar in all transfer som kommer med flyget. Jag ser det som att jag vinner en arbetsdag. Att slussas runt på flygplaster kan aldrig bli en lugn arbetsdag.

Tåg till latinkurs i Rom

Nu väntar en ny resa till Rom där hon i mitten av juni undervisar på kursen Latinsk epigrafik. Den här gången går resan via Köpenhamn, Hamburg och Basel. Av sju studenter på kursen, som är på avancerad nivå, har tre valt att också ta tåget.

– En av dem var redan inbiten tågresenär, men två gjorde valet för att jag berättat om tåg som alternativ. Det känns jättekul att kunna göra en liten skillnad för miljön, men också att skola in nya generationer i historiskt resande, säger Anna Blennow.

I den italienska huvudstaden kommer gruppen att ta del av både antika och medeltida inskrifter genom fältstudier och stadsvandringar.

– Det är något speciellt med platsen. Man lär sig något när man kommer till platsen som man inte hade kunnat lära sig på något annat sätt. Det går mycket djupare än sådant man bara läser sig till. Det är därför det är så viktigt med utbildning och resande och så bra att kunna göra det med tåg.

Anna Blennow på tågstation.
Anna Blennow på hemmastationen i Tågarp.

Finns det något du planerar att se eller göra under tågresan ner till Rom?

– Jag har två timmar i Hamburg innan jag åker vidare. Då ska jag nog ta mig till Hotel Atlantic som var en samlingspunkt för resenärer som skulle resa till Amerika i början av 1900-talet. Där har de en hummersoppa på menyn som har serverats sedan dess.

Janna Roosch

Anna Blennows tips för en tågresa i Europa:
  • Ta med matsäck. ”I princip alla tåg har restaurangvagn och det finns inget bättre än att äta lunch medan man åker genom Alperna. Men matsäck är alltid bra om något oväntat händer.”
  • Packa lätt. ”Resväskan är med hela tiden och ska kunna tas upp och ner för hyllor”
  • Välj nattågssträckor strategiskt. ”Jag har svårt att sova om tåget kränger för mycket. Då är det bra att lägga nattågssträckan genom till exempel Tyskland där det är mer raksträckor än i bergslandskapen.”
  • Träna språkkunskaperna. ”Med tåg åker man in och ut ur olika språkområden. Jag brukar passa på att försöka småprata lite med konduktören eller någon medresenär.”