Två personer som skakar hand

Beteendeinriktad spelteori förbättrar insikter om ekonomiska beslut

Handelshögskolan i Göteborg lanserar en forskarkurs i beteendeinriktad spelteori under höstterminen 2023. Kursen utgör en koppling mellan psykologi och ekonomi, och utforskar komplexa ekonomiska situationer där beslutsfattare interagerar och påverkar varandra.

Porträtt av Martin Dufwenberg
"Att försöka förstå hur människor tar beslut och påverkar varandra är både givande och intressant", säger Martin Dufwenberg, professor i nationalekonomi, som leder kursen.
Foto: Jessica Oscarsson

Kursen Behavioral Game Theory leds av Martin Dufwenberg, professor i nationalekonomi vid University of Arizona och gästforskare vid Institutionen för nationalekonomi med statistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Martin Dufwenberg forskar inom spelteori och kommer att guida doktorander, men också masterstudenter i mån av plats, genom kursen.

Vad skiljer vanlig spelteori från beteendeinriktad spelteori?
 Spelteori utgör en matematisk verktygslåda som används för att analysera situationer där många individer, även kallade "spelare", interagerar och påverkar varandra. Inom den konventionella spelteorin antas ofta att spelarnas preferenser är konstanta, och att spelarna agerar rationellt i sina beslut. I beteendeinriktad spelteori berikas denna analys med psykologiska aspekter. Här utforskar man hur preferenser kan påverkas av känslor som ilska eller besvikelse, och man tar även hänsyn till människors ibland irrationella beslut.

Vilka färdigheter kommer doktoranderna att utveckla under kursen?
 Eftersom vårt samhälle är präglat av strategisk interaktion, kommer kursen att ge studenterna de nödvändiga verktygen för en systematisk analys av händelser. De kommer att introduceras till beteendeinriktad spelteori, dess teman och tillhörande metoder, vilket även inkluderar hur de ska utforma experiment för att testa teorins empiriska relevans.

Vad är de mest spännande aspekterna av att undervisa i beteendeinriktad spelteori?
 Att försöka förstå hur människor tar beslut och påverkar varandra är både givande och intressant. Det mest spännande med min kurs är möjligheten att öppna studenternas ögon för de fascinerande metoder och insikter som beteendeinriktad spelteori erbjuder.

Text: Jessica Oscarsson

Mer information: