Bild inifrån nyinvigda byggnaden Natrium.
Foto: Malin Arnesson

Huset som öppnar dörrar för framtidens forskning

Högst upp på Medicinareberget tronar ett nytt, iögonfallande sjuvåningshus. Nyinvigda Natrium samlar stora delar av Naturvetenskapliga fakulteten, och ska underlätta samarbeten och utveckling av både forskning och undervisning.

DET HÄR ÄR EN OTROLIG mötesplats, säger projektledaren Johan Höjesjö.

Takhöjden är slående, ljusinsläppet behagligt och ljudvolymen förvånansvärt dämpad. Den som kliver in i hjärtat av Natrium, atriumgården, möts av en myllrande, öppen miljö med en vacker trätrappa i mitten. Här korsas varje dag vägarna för tusentals människor på väg till laboratorier, kontor, mötesrum eller studiemiljöer.

I augusti 2023 påbörjades flytten till den jättelika byggnaden, som ska stärka kopplingarna mellan de naturvetenskapliga institutionerna och på sikt även mellan fakulteten och Sahlgrenska akademin.

– Vi samlar en splittrad verksamhet och skapar helt nya möjligheter för samarbeten. När fem av våra sju institutioner vistas i samma lokaler upptår kontaktytor där vi kan dra  nytta av varandras kompetenser, samverka mellan kurser eller hitta nya forskningssamarbeten, säger Johan Höjesjö, professor vid Institutionen för biologi och miljövetenskap och intern projektledare för Natriumprojektet.

HUSETS UTFORMNING är väl genomtänkt och har utvecklats i samarbete med både forskare och studenter. Ytterst ligger kontoren, där de höga fönstren erbjuder både ljusinsläpp och en milsvid utsikt. I källarvåningen huserar akvarium, laserlaboratorium, termokonstantrum och fakultetens omfattande herbarium, som verksamheten passade på att digitalisera samband med flytten. Närmast atriet finns avancerade forsknings- och laboratoriemiljöer.

Ett viktigt mål har varit att skapa flexibla lokaler som  enkelt kan anpassas efter nya förutsättningar.

– Forskningen är i ständig förändring. Därför har huset både flexibla, generella laboratoriemiljöer och laboratorier med väldigt speciella funktioner, säger han.

TVÅ AV DE SJU våningsplanen är till stor del vigda åt studenterna. Förutom studieplatser finns här flera nyskapande lärmiljöer. Här finns exempelvis ”active learning classrooms”, designade för diskussioner i mindre grupper. Det finns också en multisal med stora skärmar, där mikrofoner i taket gör att talarna hörs tydligt för alla oavsett hur de rör sig i salen.

Erica Wik, kårordförande för naturvetarsektionen, tycker att Natrium erbjuder en bra och samlad studentmiljö – men ett önskemål kvarstår.

– Att så många studenter vistas på samma ställe skapar gemenskap och möten över institutionsgränserna, och det är bra att lärosalarna är anpassade efter olika undervisningsbehov. Däremot har vi i kåren framfört att studieplatserna fortfarande är för få, även om de är fler och bättre än i ursprungsplanen,  säger hon, och får svar av Johan Höjesjö:

– Det pågår ett arbete med att ta fram ytterligare cirka 150 studieplatser, som förhoppningsvis står klart till våren, säger han.

Johan Höjesjö

BYGGET AV NATRIUM har kostat 1,8 miljarder kronor. Projektet har mött kritik för att leda till stora hyreshöjningar som tar pengar från forskningen. Johan Höjesjö förstår invändningen, men menar att alternativet – att stanna kvar i de tidigare lokalerna – varken hade varit bra eller möjligt.

– Natrium är en enorm investering och visst har hyreskostnaderna gått upp. Samtidigt har många av de ingående institutionerna minskat sin storlek och vi har fått mer ändamålsenliga lokaler med fantastiska möjligheter. Det här är ett hus att växa i, ett hus rustat för framtiden med både bas och spets, som erbjuder en attraktiv miljö för forskare och studenter, säger han.

Text: Ulrika Ernström
Foto: Malin Arnesson