Skrivande och publicering inom samtidskonst

FKAPCA
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15055
Ansökan stängd

Kort om kursen

Skrivande och publicering inom samtidskonst är en avancerad kurs som riktar sig till dig som vill utveckla din skriv- och publiceringspraxis inom området för samtidskonst. Kursen vänder sig till dig som önskar skriva och publicera som en samtida konstnärlig praxis, men även som avser att skriva och publicera om samtidskonst som ämne.

Om utbildningen

Kursen är uppbyggd av fyra sammanlänkade moduler. I den första modulen kontextualiserar och analyserar studenterna fältet med globala teoretiska, politiska och sociala perspektiv. I den andra modulen undersöker och tillämpar studenterna metoder och metodologier för samtida skriv- och publiceringspraxis. I den tredje modulen introduceras olika professionella roller och positioner inom området och i den fjärde modulen designar och producerar studenterna en professionell portfolio av skrivande och publicering. Gemensamt erbjuder modulerna en omfattande djupdykning inom detta studieområde. Som student förväntas det att du självständigt utveckla sin praxis under hela kursen och du kommer att få individuell handledning och feedback under tiden.

Kursen "Skrivande och publicering inom samtidskonst" undervisas av ett flertal utövare och praktiker som alla är aktiva och erfarna inom området.

Kurssessioner:

Kursen ges på engelska och helt på distans via Zoom. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops, individuella handledningssessioner och gruppkritiksessioner. Kursen pågår under hela höstterminen 2024 och fortsätter under vårterminen 2025. Det är ett klassmöte per vecka och det förväntas att studenterna arbetar självständigt mellan klasserna.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom konst, humaniora eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng. Kunskaper i engelska motsvarande engelska B / engelska 6.

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen på antagning.se. Deadline 15 april 2024.

2. Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom. Deadline 15 april 2024.

3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 20 juni 2024.

Din ansökan ska innehålla:

1. Motivationsbrev där det tydligt framgår varför du önskar delta i kursen. Brevet ska vara högst 1500 tecken inklusive mellanslag och vara skrivet på engelska. Inkludera inte namn eller kontaktuppgifter  i brevet.

2. Arbetsprov. Detta arbete ska vara utdrag från skrivande, publicerat eller ej publicerat och skrivet på engelska. Proverna bör samlas i ett PDF-dokument och vara högst 5 sidor. Arbetsprovdokumentet bör inte innehålla namn eller kontaktuppgifter någonstans - vänligen maskera om det behövs.

Urval

Urvalet baseras på arbetsprov.