Porträttbild på Rebecca Johansson.

”Jag älskar att ha praktik. Det är fantastiskt!”

Rebecca Johansson går sista året på ämneslärarprogrammet i musik. För oss berättar hon om värdet av praktiken, om utmaningen att skriva akademiskt och om bästa minnet från studentlivet.

Rebecca befinner sig mitt i en praktikperiod på Aranäsgymnasiets estetiska program i Kungsbacka. Under sex veckor får hon testa på yrkeslivet som musiklärare.

– Det här är faktiskt min gamla gymnasieskola, så det känns extra kul att få gå i dessa lokaler igen. Och jag älskar praktiken, det är fantastiskt! Det är givande att få se många olika sidor av yrket och att på riktigt få testa att undervisa för ungdomar. Det är något helt annat än att ”leka klass” på högskolan. Nu får jag uppleva utmaningen att få ungdomar att hålla fokus och energinivå, berättar Rebecca.

Rebecca har inriktning pop och rock med sång som huvudinstrument. Under praktiken har hon fått mycket tid för sitt fokusområde sång och kör. Men hon har även fått turen att delta på andra lektioner inom yrket som brukspiano, musikteori och estetisk kommunikation.

– Tidigare har jag även haft praktik på högstadiet. Det var väldigt nyttigt eftersom den åldersgruppen har en annan uppfattning om musiklektioner. Till skillnad från gymnasieelever som själva har valt estetiska program, har jag fått peppa högstadieeleverna lite och försökt få dem att förstå värdet i musikämnet och hitta den inre drivkraften.

Rebecca har alltid haft en längtan till att bli lärare. Så steget till att söka utbildningen var inte så stort. Däremot fanns det andra moment som oroade henne.

– Att skriva akademiskt oroade mig. Det är inget som jag var van vid, jag är mer praktiskt lagd som person. Men det krävs ju lika mycket av oss som av dem som läser till svenskalärare till exempel när det kommer till examensarbeten och akademiskt skrivande. Och det var svårt i början. De första åren tragglade jag mig fram och det blev en del omtentor. Men man lär sig. Det är ju därför vi går utbildningen, för att utvecklas. Så nu känns det bättre!

Vad har varit roligast inom utbildningen?
– Körkurserna var roligast. Pedagogerna var så bra och gav oss pedagogiska verktyg i att lära ut körsång. Dessutom hade vi en fantastisk kör och det var så vackert och glädjefyllt att ses varje gång, säger Rebecca.

– Det här har kanske inte med själva utbildningen att göra men under studietiden var höjdpunkten när jag var konferencier för SMASK - Sveriges MusikAkademikers Sång Kåntest. Det var nog det roligaste jag har gjort i livet! På köpet lärde jag mig många praktiska hantverk som kan hjälpa mig som framtida musiklärare. Att repa under press, skriva manus och framför allt att driva projekt kommer jag nog ha mycket nytta av.

Har du några tips inför antagningsproven?
– Kom ihåg att det inte är på liv och död. Även om du är nervös så försök att ha roligt. Det är ingen idoljury du står inför utan de ska avgöra om du är redo för utbildningen. Första året kom jag inte in för att jag kuggade på musikteorin, men efter att ha pluggat det lite mer och haft en mer avslappnad inställning under antagningsprovet så kom jag in andra gången jag sökte.

– Förberedelserna innan antagningsproven är såklart att öva. Men ett bra tips är att testa dina moment på andra, familj eller kompisar till exempel. Då märker du om det du förberett faktiskt fungerar i verkligheten och får en känsla om hur det känns när du väl framför det.

Vad skulle du säga till de som står och väger mellan att söka utbildningen eller inte?
– Våga testa! Yrket är väldigt flexibelt och även en stadig grund för dig som älskar musik. En bra väg för dig som till exempel vill bli musiker men inte får ihop det riktigt. Och vi utvecklas otroligt mycket även som musiker på lärarprogrammet. Det är inte bara lärare vi blir, utan musiker också. Att vara en bra pedagog kommer att vara bra resten av livet, i alla situationer man hamnar i. Det är fruktansvärt roligt under studietiden och du får insyn i många olika delar av musikvärlden här.