Yttrandefrihetstorget på Bokmässan

Yttrandefrihetstorget på Bokmässan - angelägen scen tillbaka för att stanna

Förra årets succé på Bokmässan, det angelägna Yttrandefrihetstorget, är tillbaka för att stanna! Nu som kollektivdriven permanent scen med plats för samtal om demokrati, yttrandefrihet, akademisk frihet och konstnärlig frihet. Jonsereds herrgård har tillsammans med Bokmässan varit drivande i processen inom ramarna för Göteborgs universitets bärande roll inom Unesco Litteraturstaden Göteborg.

2020 initierades Yttrandefrihetstorget på Bokmässan inom ramarna för ett större yttrandefrihetsprojekt. Jonsereds herrgård har varit en av projektets samarbetspartner tillsammans med Bokmässan, teborgs Stads kulturförvaltning, Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland, och ICORN International ​​Cities for Refuge Network

Projektet, finansierat genom bland annat bidrag från Nordisk kulturfond och Nordisk kulturkontakt, går mot sitt slut. Men scenen och sammanhanget består! I år har Yttrandefrihetstorget nämligen omvandlats från projektscen till en reguljär och numera kollektivdriven scen.

– Efter förhandlingar med Bokmässan beslutade projektets samarbetspartner sig för att bygga upp en partnerskapsorganisation för att tillsammans med en vidare grupp arrangörer skapa långsiktighet och hållbarhet i detta angelägna yttrandefrihetssammanhang. Och vi har lyckats i vår föresats. Vi är oerhört glada för att Svenska Akademien, Voksenåsen – kulturcentrum för svensk-norskt samarbete och WIN WIN Gothenburg Sustainability Award anslöt sig till årets partnergruppsäger Lena Ulrika Rudeke, verksamhetsansvarig för Jonsereds herrgård och Göteborgs universitets representant vid Litteraturstadskansliet i Göteborg.

För Göteborgs universitet ingår satsningen på Yttrandefrihetstorget i det egna arbetet som bärande partner i Unesco Litteraturstaden Göteborg. "Yttrandefrihet i en ny tid" heter nämligen ett av de sex projektområden som Litteraturstaden Göteborg arbetar med under Unescos fyraåriga handlingsperiod 2022-2025.

- Det är en mer än angelägen satsning med tanke på V Dem-Institutets dystra rapporter om pågående urlakning av demokratier världen utöver, och dessvärre finns krafter i Sverige som hämtar inspiration ifrån andra länders autokratiseringsprocesser och driver på i liknande riktning. Som nätverk och sammanhang med en gemensam offentlig scen borgar Yttrandefrihetstorget också för långsiktighet och stabilitet i ett nordiskt yttrandefrihetsarbete sida vid sida in i framtiden, säger Lena Ulrika Rudeke.

Yttrandefrihetstorget blev även i år en succé och fick av besökare rentav omdömet att ha ett av mässans bästa scenprogram. Besökare flockades på torget, och bänkraderna var ofta fullsatta när hyperaktuella program med forskare, författare, debattörer och alltifrån myndigheters till intresseorganisationers representanter avlöste varandra på scen. I år kunde besökaren ta del av samtal som

Att verka för yttrandefrihet som Unesco Litteraturstad
Vad får vi säga utanför en ambassad?
Yttrandefrihet och talhandlingar – en skör relation
Kina  från lokal till global “kulturrevolution”?
Ryssland: Propagandan, yttrandefriheten och kriget
Litterär solidaritet med Ukraina
Yttrandefrihet, tillståndsgivning och polisens arbete i en global tid

Bland forskare som medverkade var David Brax doktor praktisk filosofi, Gregg Bucken-Knapp, professor i offentlig förvaltning, David Crouch, lektor i journalistik, Marie Demker, professor i statsvetenskap, Fredrik Fällman, docent i sinologi, Klas Grinell, docent i idéhistoria, Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia, Ruth Illman, docent i religionsvetenskap, Jonas Ivarsson, professor i informatik, Maarit Jaakkola, doktor i samhällsvetenskap och docent i journalistik, Berit Larsson, doktor i genusvetenskap, Göran Larsson, professor i religionsvetenskap, Claudia Lenz, professor i samhällsvetenskap, Martin Lundstedt, bitr. forskare i statsvetenskap, Christer Mattsson, docent i pedagogik, Jonas Nordin, professor i bok- och bibliotekshistoria, Peter Pagin, professor i teoretisk filosofi, Mats Rosengren, filosof och professor i retorik, Bo Rothstein, professor i statsvetenskap, Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap, Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, och Nina Wormbs, professor i teknikhistoria.

Ta del av programmet i sin helhet här!