Carin mannheimer i porträttbild
Foto: Johan Wingborg

Vinnarna av Carin Mannheimers pris för juniora forskare 2022 är korade

Genom en generös donation till AgeCap startade 2016 forskningsfonden för Carin Mannheimers Minne där juniora forskare inom Centrum för åldrande och hälsa - AgeCap kan söka bidrag för sin forskning. Priset på 50 000 kronor och hedersomnämnanden på 10 000 kr delas ut en gång om året och ges till alla typer av forskning inom åldrande och äldre.

Årets vinnare av priset på 50.000 kr är:

Helena Cleeve, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, får priset för projektet: Konsten att arbeta på ett särskilt boende för personer med demenssjukdomar – teckning som metod för kollegial reflektion kring etiska dilemman.

Isabelle Hansson, Psykologiska institutionen, får priset för projektet: Hur fungerar det att åldras i en stad när värmeböljor blir allt vanligare?

Dessutom får Lotta Agholme,  Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, ett hedersomnämnande och 10.000 kr för projektet:Synapsförstörelse som en diagnostisk markör vid Alzheimers sjukdom